A demográfiai változás, mint innovációs forrás (5)
Baby boom korosztály
Most, hogy ezt a szöveget írtam az ugrott be, hogy én az 1953-as korosztályhoz tartozom. Ratkó gyerek vagyok. E korszakban sok gyerek született, s ez egy demográfiai hullámhegyet indított el.
S ez egy csomó babaápolási, gyereknevelési szükségletet, s ezért piaci keresletet jelentett. Jól mehetett a popsikenőcs iparnak.
Tinikoromban nem tudtuk, hogy az, hogy a baby boom korosztályhoz tartozunk sokunk életét meghatározta. Sokan voltunk az iskolában, de ez természetes volt, s nem tűnt fel. De e sok középiskolás korú azt is jelentette, hogy a szakmunkásképzők vették fel a többletet, s a jobb tanulóknak is innen kellett később tovább tanulniuk.
De ez volt az a kor, amikor a világon minden tizenéves (a legnagyobb évjárat akik mi vagyunk) - egyszerre kezdett azonos zenéket hallgatni, s aki ekkor indult a beat zenei pályán nagy keresletet talált. Aki ekkor olyan vállalkozást indított, ami e korosztály igényeit szolgálta ki, (például magnetofonnal, walkmannal, farmerral, miniszoknyával), az sokat nyert, mert nagy piacot talált. Sokan voltunk, s ízlésünk komoly nyomot hagyott a világon.
Mindenki szerette a Beatlest, vagy mindenki ezerszer hallgatta a "Felkelő nap házát" https://www.youtube.com/watch?v=MgTSfJEf_jM
S egy fiú előny is eszembe jutott, de ez egy utólagos magyarázat: a lányok is többen voltak, mint az idősebb fiúk, s így kénytelenek voltak közülünk választani, s - a szerencsésebbek - velünk egykorú bombázókkal jártunk.
Aztán a hetvenes - nyolcvanas években csurig voltak a bölcsődék a gyerekeinkkel. Majd az óvodák, s néhány város meglepetésére az általános iskolák, majd a kilencvenes években a közép, majd a felsőoktatás. Aztán az unokáink ismét telítik a bölcsődéket, majd az óvodákat stb.
Aztán a lányok - akikkel jártunk - már nyugdíjba mennek, s pár év múlva mi is. Szaporodnak az egészségügyi problémáink, s ez nagy keresletet jelent a gyógyszeriparnak. Pár évtizeden belül megterheljük az egészségügyet, s a nyugdíjrendszert.
Most van nagy kereslet az időskori fittness szolgáltatásokra táplálkozási tanácsokra, szabadidős lehetőségekre. A nemzedékünk fő problémája az lesz, hogy hogyan maradjon minél tovább egészséges, hogyan tud testileg szellemileg fitt maradni. Ez is szükségleteket, s piacot jelent.
Egy felsőoktatási ötletet is megengedek magamnak. Ez a réteg hamarosan ráér, s nem is kis része ki tud fizetni egyetemi kurzusokat, s őket újra be lehetne vonni a felsőoktatásba. E korosztály gyerekei már elhagyták a felsőoktatást, az unokák még nem értek oda, s így az válságban van. De e réteg hamarosan ráér, s feltehetőleg nem akarja lehúzni még a rolót. Egy részének teljesebb életet jelenthetne egy-egy újabb egyetemi képzés. S van aki szerint az agy fitten tartása kulcsfontosságú a test számára is.
A demográfiai mozgások viszonylag könnyen kiszámítható előjelzéseket jelenthetnek az innovációk számára. Érdemes feltenni e kérdéseket:
- A fejlett országok népességének elöregedése milyen új szükségleteket teremt?
- Fiatal felnőttek bevándorlása a fejlődő országokból milyen új szükségleteket teremt?
- Milyen életszakaszba lépnek a Ratkó korszak gyerekei? Milyen lesz a szükségletük? S a gyerekeiké Pl. a 40-es anyáknak kirepültek a gyerekeik, ezek az anyák képzettek, erősek, fiatalok, szabad energiáik keletkeznek.)
- Milyen életszakaszba lépnek a Ratkó korszak unokái, a most kiskamaszok, tizenévesek? Tanulnak, munkába állnak, családot alapítanak.
- Mi lesz velük 10-15-20-25-30 év múlva?
- A demográfiai csoportok változása és a közben kifejlődött technikai újdonságok is befolyásolják az igényeket. A számítógéphez, az internethez, majd a közösségi médiához való viszony is eltérő korosztályonként, s ez differenciálja az életkori csoportok igényeit.
- A változások innovációs lehetőségeket hordoznak
Forrás:
Peter F. Drucker: Innováció és Vállalkozás az elméletben és a gyakorlatban. Park könyvkiadó Budapest, 1993.
Képek
http://users.rcn.com/jkimball.ma.ultranet/BiologyPages/P/Populations.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Miniskirt
http://www.coverbands.com.au/Bands/BandDetails.asp?BandID=2660