Intelligens, csapatjátékos, tanulni képes vezetői kultúrában vagyunk a legeredményesebbek
Milyenek az ideális partnereink?
25 éves tapasztalat, hogy nem mindenkinek tudtunk segíteni. De vannak jellemzői azoknak a szervezeteknek, ahol a legeredményesebben tudtunk dolgozni szervezetfejlesztési programokon. Ilyenek:
- A vezető csapatjátékos. A cégvezető azt kereste, hogy hogyan működhetne jobban együtt a csapatával. S, hogy hogyan javítható a csapat együttműködése. A vezető figyelt az emberi oldalra.
- A vezető nyitott volt a tanulásra. Nem csak elméletben, hanem abban, hogy a program révén változás következzen be a szervezeti magatartásban. Ős is tudott változni.
- Fejlett vezetői kultúrájuk volt. Sok nyugati leányvállalattal dolgoztunk, akik az anyavállalattól hozták a vezetői kultúrát. Intelligens, szervezett együttműködéstől várták a fejlődést, s nem a "megoldjuk okosba" módon dolgoztak.
- Racionális megoldásokat kerestek. A csapatok a munkáik révén racionális problémamegoldók voltak, s nem kértek varázslókat és "ráolvasást". Elvárták az ésszerű megközelítéseket. De tudtunk dolgozni intuitív eszközökkel is.
- Volt jó és rossz tapasztalatuk a fejlesztőkről. Ezért óvatosak voltak velünk is. Alaposan megnyaggattak, leteszteltek minket, s ez jó volt mindkét félnek, mert tudtuk, hogy mit várhatunk egymástól.
- A munka értelme is fontos volt a csapatnak - a gazdasági eredményeken túl.
Velük együtt fejlődtünk. Velük fejlesztettük ki a a szervezetfejlesztési és vezetésfejlesztési programjainkat, amelyeket ma is szervezetre szabottan tervezünk. E tapasztalatokon alapul a "hetedik világ" blog szellemisége. S e szellemben terveztem a Corvinus Társadalmi Kommunikáció Doktori iskoláján a "Kommunikatív szervezetfejlesztés" c. kurzusomat. A programból:
"Szervezetfejlesztés
„A szervezetfejlesztés a szervezet problémamegoldó képességének növelése.”
„Nem lehet empirikusan előre kimutatni, hogy hogy hogyan kell kialakítani (szervezeti) társadalmi folyamatokat, de legalább a szervezeti tagokat abba a helyzetbe lehet hozni, hogy saját problémáikat felismerjék, megoldásaikat kipróbálják – maguk alkossák meg azokat a szervezeti feltételeket, amelyek megfelelnek igényeiknek.”*
Delfin metafora
Intelligens egységek együttműködő hálózataként írható le a tudás-intenzív termelés, ami az együttműködő delfinek csoportjaihoz hasonlítható.
Régen a vállalati növekedésről a „nagy hal megeszi a kis halat” törvényét tanultuk. Ez szerint a versenyhez egyre nagyobbnak kell lenni. Pár évtizeddel ezelőtt az áttekinthető kreatív kis szervezetek divatja volt soron a „kicsi szép” jelszavával. Ma azt mondják „a gyors hal lehagyja a lassút”. A gyors alkalmazkodáshoz viszont intelligensnek kell lenni.
A csapatban élő delfin nagyon intelligens, de túlélési erejét, társas élete és intenzív kommunikációja adja. A delfinraj többet tud, mint az egyed, például csapatban képes legyőzni a cápákat is. A hasonlat vállalati megfelelőjeként az intelligens alkalmazottak csoportjaiként működő vállalatok tudnak csak nagy sikereket elérni.
A tudáskombináló munka
A kurzus a tudás-intenzív szervezetekben folyó vezetési, szervezetfejlesztési munkát kívánja elősegíteni. Bemutatja azt a fogalmi hálót, azokat a tapasztalatokat, amelyekkel szervezetek fejlesztésén dolgozunk. A kurzust végig kísérő gondolat, hogy a dolgokat előállító, a dolgokkal foglalkozó munka helyén egyre inkább kommunikációt találunk, s mindez átalakítja a vezetést és a szervezetek világát.
A korábbi – főleg dolgokkal foglalkozó - munka másik oldalán a munka „tárgya” volt. Ez nem gondolkodó, értő, értelmes lény volt, hanem kiismerendő „természet”. S amelyet megismerése után, alkalmas munkafogásokkal alakítani, manipulálni tudunk. Ez a mechanikus modell határozta meg a korai szervezési, vezetési megközelítéseket.
Ám a vezetés-szervezés már a kezdetektől sem csak a dologi, anyagi, technikai oldallal foglalkozott, hanem az emberivel, s így a társadalmival is. Ahogy haladunk előre az időben, szaporodnak a szinte csak szellemi munkával dolgozók. Itt a munka másik oldalán nem átalakítandó „természet”, hanem ott is (viszont-) gondolkodó ember van. A vele való munka nem természetalakító cselekvés, hanem társadalmi, kommunikatív természetű jelenség. Ezért át kell alakítani a szervezetekről való gondolkodást, a vezetést a társadalmi- kommunikatív természetű modellek szerinti gondolkodássá.
Barátaimmal, már huszonöt éve a „hatékony és emberközpontú együttműködési kultúra” fejlesztésén dolgozunk. Az a tapasztalatunk, hogy a termékek értékében egyre nagyobb hányadot jelent a beépített tudás. Így az érték egyre inkább olyan munkából származik, amelyet sok különféle szaktudás együttműködése előállított elő.
A mai munkára leginkább tudások kombinációjaként érdemes tekintenünk. A régire is, de az efféle tekintés igénye mai. Ma a szervezetek akkor hatékonyak, ha tudnak emberközpontúan is együttműködni, hiszen a problémák megoldásához szükséges felkészültség a személyiségekben van. Nem lehet hozzáférni e felkészültségekhez az ezt hordozó, emberekre való tekintés nélkül.
A program témái
- A kommunikatív. A tudáskombináció.
- Racionálisan megbeszélni a dolgainkat.
- Hogyan tekintünk a szervezeti kommunikációra?
- Hogyan értjük meg egymást? A kommunikáció alapjai.
- A szervezeti tőke, mint felkészültség. A szervezeti tőke három dimenziós fejlesztése.
- Tudáskombináló alapgyakorlatok.
- Az immateriális vagyon fejlesztése és felhasználása.
- Fejlesztői modellek. Emberi rendszerek fejlődése és fejlesztése. Technokratikus, pszichológiai, kommunikatív modellek.
- A facilitátori szerep.
- Szervezetfejlesztési eszköztár
Kapcsolatfelvétel céljából közvetlenül írhatsz a domschitz.matyas@gmail.hu
címre
Kutatás-fejlesztési programjaink tanulságai pedig e könyvemben találhatók:
Domschitz Mátyás: "El vagyunk havazva. Hogyan birkóznak meg a szervezetek a bonyolultsággal a tudásmunka korában? Typotex. 2013.) itt
(* Az idézet forrása: Dobák Miklós – Antal Zsuzsanna: Vezetés és szervezés. Szervezetek kialakítása és működtetése. AULA Kiadó 2010.)
Sorozatok a "Hetedik világon, vagy csatlakozz a "hetedik világ" csoporthoz! https://www.facebook.com/groups/189263464443064/
Kép
http://www.trimitra.com/services/organization-development-services/