2017. aug 21.

A kezünkben van e még a sorsunk? Életvezetés újragondolva 1.

írta: Dr Domschitz Mátyás
A kezünkben van e még a sorsunk? Életvezetés újragondolva 1.

steinberg_2.jpg1995-ben írtam az Új Pedagógiai szemlében egy sorozatot a siker lélektanáról, taníthatóságáról. A szövegek szellemisége szerint a sorsunk a mi kezünkben van. Az életünket irányítjuk, s hogy hogyan, az döntően azon múlik, hogy hogyan gondolkodunk.

Akkoriban jöttek divatba a sikeres gondolkodást tanító programok. A rendszerváltás után a világ sokunk számára tágulni látszott. Az e szövegekben leírt szellemben vezettem a tréningeket, persze kiegészítettem olyan témákkal, amelyeket azóta tanultam, s közben reflektáltam a világ változásaira is. Az üzleti partnereimnél ez a jellemző gondolkodásmód.

Eltelt 27 év, a világ megváltozott. Vagy akkor voltunk naivak. Itt az ideje, hogy a szövegekben végig gondoljam, hogy a sikerről való gondolkodásomon kell-e változtatni. Kell. Akkor azt gondoltam, hogy a lehetőségeink világa tágul. Ma így írtam, hogy a világ sokunk számára tágulni látszott. Sokak, a magyar társadalom ötöde számára beszűkült a világ. Sokan, túl sokan kiszakadtak a munka világából, túl sokan nem tudtak váltani. A megnövekedett szabadság sokak számára egzisztenciális lecsúszást, az emberi méltóság folyamatos sérelmét jelentette. Én akkoriban 40 évesen több éven keresztül munkanélküli voltam, én is kiestem a munka világából. És váltottam. Elvégeztem egy újabb egyetemet, s azóta is tanulok. A válságra tudásra támaszkodva, tudás növelésével váltottam. Ezt társadalmi okokból sem tudta mindenki megcsinálni. 

  • Újra kell gondolni a társadalmi tényezőket. Van olyan kutatás, mely szerint a pozitív gondolkodás a középosztálytól felfele segíti az embereket, a középosztálytól lefele pedig növeli a depresszió esélyét, mert a társadalmi egyenlőtlenségeket személyes, pszichológiai tényezőkre vezeti vissza. És ezzel a pozitív gondolkodás az uralkodó csoportok önigazoló ideológiájává lett. A társadalmi tényezőket is újra kell gondolni. Erről egy következő posztban írok „anómia” címmel.
  • Az életvezetési tréningek racionális magjára támaszkodtam eleinte. Közben az is kiderült, hogy a csak racionális, célelérést szolgáló életvezetésbe bele lehet betegedni. Újra kell gondolni az életvezetésben a nem racionális tényezők szerepét. Ez persze egy sikamlós terület, de szándékaim szerint úgy fogom körbejárni, hogy nem dobjuk ki a józan észt az ablakon. Erről "két igenes életvezetés" címmel jön hamarosan egy szöveg.

Képtalálat a következőre: „peak experience”

  • A „Hetedik világ” munkájáról azt írtam itt, hogy kiteljesedett, nem elidegenedett, alkotó munka. Ennek társadalmi feltételeiről sokat írtam e blogon. Most egy ideig azt keressük, hogy milyen belső feltételek kellenek hozzá. Most a belső fele fordulunk (többet, de a belső és külső egyensúlyára is figyelünk). Milyen a hetedik világra jellemző kiteljesedett életvezetés.

Olvasok, gondolatokat gyűjtök a témához, és meg fogok osztani belőlük néhányat. Újra fogjuk gondolni a sikerről való tréning világ gondolkodását. Kiegészítjük a racionális megoldásokon túlra, de nem öntjük ki a fürdővízzel a gyereket, megőrizzük a józan eszünket. Ahogy sikerül, úgy lesz a hideg racionális tudásból, meleg, elfogadó, bölcs életvezetés.

Szólj hozzá

siker életmód életvezetés bölcselet sikerlélektan balanced life balanced work life