2013. már 06.

Delfinszerű együttműködés. Moderátor képzés. Módszerek 2.

írta: Domschitz Mátyás
Delfinszerű együttműködés. Moderátor képzés. Módszerek 2.

delfinek.jpegÚj metaforával írható le a tudásgazdaságon alapuló termelésben egy újfajta vállalati kapcsolatrendszer, melynek lényege úgy foglalható össze, hogy az valójában intelligens egységek együttműködő hálózata, ami az együttműködő delfinek csoportjaihoz hasonlítható.

 Az intelligens együttműködő meetingek munkáját moderátorok segíthetik. Jó munkájuk eredményeként nő a szervezet intelligenciája.

Ma már szinte minden szervezet hozzáférhet hatalmas információs mennyiségekhez, ezért ezek birtoklása már nem jelent versenyelőnyt. De szellemi munka kell az információk feldolgozásához és vállalati, emberi cselekvéssé alakításához. Ezért a legfőbb versenytényező az, hogy hogyan tudjuk feldolgozni a (szinte mindenki számára hozzáférhető) információt. Ehhez művelt szakemberek kellenek. Az információk feldolgozásának képessége, a szakemberek műveltsége pedig személyiségükben, „birtokukban” van. A lélek pedig nem vezényelhető a régi szervezési-vezetési módokon. A másik probléma, hogy a szükséges tudás nem fér el egy emberben, ezért együtt kell működni.

Ezért az elkövetkező években a csúcsminőségű együttműködő kommunikáció tanulható pszichoszociális technikái, az egyéni és csoportos kreativitás fejlesztése, a szervezet jókedve (!), egészsége, és sikerorientált kultúrája tudja a szervezeteket, a túléléshez hozzásegíteni.

A tudásgazdasághoz újfajta kommunikációt kell tanulni. A kölcsönös nézetegyeztetéshez szükséges kommunikációt.

Felkészülés a moderátori szerepre

E munkát moderátorok segíthetik. Ők a megbeszélés medrét képviselik. E szerep is tanítható szaktudásokat igényel.

hosszú meeting.jpg

A munkahelyeken az a tipikus hogy a vezető vállalja ezt a szerepet, s ő vezeti az értekezletet. De a vezető a legfőbb problémamegoldó is. S a vezető nagy valószínűséggel nem tanult moderátori ismereteket, azt legfeljebb valahogyan kialakította. Így e két szerepe összekeveredik, s ez gyakran többet árt, mint használ. A vezető, ha meg is próbálja szabályozni a megbeszélést, a legtöbbször ő maga szegi meg a maga által hozott szabályokat. S mivel ezt általában nem szokás kibeszélni, a vezető nincs is ennek tudatában. Ha ez súlyossá válik, a résztvevők megszokják, hogy a problémamegoldás valódi színtere nem a vezetővel együtt tartott megbeszélés, s az értekezletek kiürülnek.

A megoldás az, ha minden csoportban többen felkészülnek a moderátori szerepre, s mindig a legkevésbé érintett vállalja a megbeszélés vezetését. S amikor érintetté válik, átveszi tőle valaki más. E megoldással a szervezeti megbeszélések biztonságos mederbe kerülnek. Nő a szervezet intelligenciája.

Hasznos ott, ahol

  • elfoglalt, vezető szakemberek csapatban dolgoznak;
  • akiknek, helyt kell állni a saját területükön, s közben együtt kell működniük kollégáikkal;
  • sok információval, kommunikációval dolgoznak;
  • nehezen fókuszálnak feladataikra, mert sok „felesleges” értekezleten vesznek részt;
  • nagy szellemi terheléssel dolgoznak, s szeretnének egyénileg is és csapatban is eredményesen alkotni.

képek:

http://www.digitaltrends.com/computing/translation-technology-may-let-humans-speak-with-dolphins/

http://demonpen.co.uk/caricatures-from-photos.html

Szólj hozzá

kommunikáció együttműködés tudásmenedzsment értekezlet gondolkodás menedzsment vezetés kreativitás értelem meeting csapatmunka tudástársadalom emberi erőforrás tudásszervezet hetedik világ értekezletvezetés