2013. jún 29.

Hálózati jellemzők és a bizalom. Delfin metafora 8.

írta: Domschitz Mátyás
Hálózati jellemzők és a bizalom. Delfin metafora 8.

intelligens egységek együttműködő hálózata, delfin csapat.jpg

ami az együttműködő delfinek csoportjaihoz hasonlítható

 Új metaforával írható le a tudás-intenzív társadalom kapcsolatrendszere, melynek lényege, hogy az valójában intelligens egységek együttműködő hálózata, ami az együttműködő delfinek csoportjaihoz hasonlítható.

A hálózatok jellemzői

(E részt egy hálózati tréningen tanultakból veszem, s a forrás: Johannison: Hálózati stratégiák. 1986)

equality.jpegEgyidejűleg több szereplő van jelen a hálózatban. Nem egy szervezet van a rendszerben, hanem több, egymással nem hierarchikus kapcsolatban álló szervezetek, vagy személyek a tagjai.

A hálózat szereplői egyenrangú kapcsolatban állnak, annak ellenére, hogy szerepeik, feladataik eltérőek. Ez a kapcsolat a különbözőségek egyenlőségét jelenti. Ott van kapcsolat, ahol a különbözőségek kiegészítik egymást.

A szereplők segítik, fejlesztik, és megváltoztatják a hálózatot. Mindegyik szereplő a maga viselkedésével alakíthatja a hálózatot.

A hálózat, erőforrás összegzési mód. A hálózat az erők összegzésének és koordinálásának olyan korszerű módja, amelyben a résztvevők úgy sokszorozzák meg hatékonyságukat, hogy közben megőrzik önállóságukat. A hálózat sokkal inkább a források szervezésének eszköze, semmint egy módszer a tulajdon kezelésére.

Ha nehéz szerződéssel irányítani, különösen fontos a hálózat kialakítása

Helyi kapcsolatok. A helyi kapcsolatok hasznosak, amikor más hálózatokat próbálunk megkeresni

Mindenki benne van. Mindenki potenciális tagja egy hálózatnak, ezért érdemes figyelnünk az alkalmazottak hálózataira is.

Racionalitás és spontán emberi együttműködés egyensúlya. Kerüljük a túlzott racionalitást a hálózati kapcsolatok keresésében és kialakításában!

A szervezetközi bizalmat javító tényezők

trust.jpg(Forrás: Futó Péter-  Hurton Emese: Az alvállalkozói kapcsolatok támogatása. Ipargazdasági kutatóintézet)

  • minél specializáltabb berendezések és minél specializáltabb tudás jellemzi a fővállalkozó cégeket,
  • minél inkább ügyfél-specifikus termékeket szállít egy alvállalkozó, és minél nagyobb részvételt biztosítanak egy alvállalkozónak a kutatási, fejlesztési és tervezési folyamatban,
  • minél nagyobb piaci érdekek fűződnek ahhoz, hogy a termékciklus lerövidítésével az új terméket gyorsan piacra dobják,
  • minél nagyobb érdekek fűződnek ahhoz, hogy a terméket differenciálják, és a tevékenységeket diverzifikálják,
  • minél elterjedtebb a termékek differenciáltságán alapuló minőségverseny, és minél kisebb szerepe van az árversenynek,
  • minél gyorsabban, biztosabban nő a termék iránti igény,
  • és minél jellemzőbb, hogy a fővállalkozók segítik alvállalkozóikat a tőkéhez jutásban, például úgy, hogy a bankok felé garantálják az utóbbiak bankkölcsöneit.
  • minél stabilabb alkalmazásban állnak a közép- és felső vezetők az alvállalkozóknál, annál inkább ösztönözve van, a fővállalkozó arra, hogy technológia transzfert hajtson végre az alvállalkozó cégben.
  • minél jellemzőbb egy gazdaságra, szervezeti együttműködésre, hogy egy nagyobb cégből, szervezetből a tulajdonos áldásával kiválhatnak, kirajzhatnak a tehetséges munkatársak vezette kisvállalkozások, annál  nagyobb a valószínűsége annak, hogy az így kivált kisvállalkozások és a régi anyavállalat között gyümölcsöző és elkötelezett alvállalkozói-fővállalkozói kapcsolat fog létrejönni.
  • ha a régi kollégák az anyavállalathoz fordulnak képzésért, hitelekért és új üzletekért.
  • Minél nagyobb bizonytalanság jellemzi a termékre vonatkozó piaci igényt, annál több lesz az olyan fővállalkozó, amely rövidtávú szerződéses viszonyra fog törekedni alvállalkozóival.
  • Minél nagyobb a fluktuáció az alvállalkozó cég személyzetében, annál kedvezőtlenebbek a körülmények az elkötelezett szerződéses kapcsolatok kialakítására.
  • Ha a kirajzás a korábbi tulajdonos ellenérzésével, sőt annak akarata ellenére jön létre, akkor ezekre a későbbi vállalatközi kapcsolatokra nem lesz lehetőség.

A szervezetközi bizalmat rontó tényezők

untrusting.jpg(Forrás: Futó Péter-  Hurton Emese: Az alvállalkozói kapcsolatok támogatása

Minél nagyobb bizonytalanság jellemzi a termékre vonatkozó piaci igényt, annál több lesz az olyan fővállalkozó, amely rövidtávú szerződéses viszonyra fog törekedni alvállalkozóival.

Minél nagyobb a fluktuáció az alvállalkozó cég személyzetében, annál kedvezőtlenebbek a körülmények az elkötelezett szerződéses kapcsolatok kialakítására.

Ha a kirajzás a korábbi tulajdonos ellenérzésével, sőt annak akarata ellenére jön létre, akkor ezekre a későbbi vállalatközi kapcsolatokra nem lesz lehetőség.

A témáról olvashatsz még itt: 

http://www.typotex.hu/konyv/domschitz_matyas_el_vagyunk_havazva

 Képek:

http://www.flickriver.com/photos/snarkphoto/tags/capemay/

http://thesumofmyidiocy.blogspot.hu/2012/09/equality.html

http://www.microsoft.eu/digital-policy/events/digital-values-series-human-trust.aspx

https://www.facebook.com/pages/Behind-every-untrusting-girl-is-a-bad-boy-who-made-her-that-way/301979058732

Szólj hozzá

közösség munka kommunikáció együttműködés tudásmenedzsment hálózat racionalitás gondolkodás társadalom világ szervezés fejlesztés rendszer menedzsment vezetés tőke szervezet kreativitás értelem meeting csapatmunka csapatépítés vezető érzelmi intelligencia tudástársadalom szervezetfejlesztés problémamegoldás emberi erőforrás proaktivitás facilitátor tudásszervezet hetedik világ Fenntartható fejlődés egyenlő hozzáférés meetingvezetés Tudástőke hálózati munka