2013. okt 14.

A piacszerkezet változása, mint innovációs forrás (4)

írta: Domschitz Mátyás
A piacszerkezet változása, mint innovációs forrás (4)

tmodell.jpegAz ipar és a piac szerkezet néha hosszú évekig állandó és tartósnak látszik, de ez hirtelen megváltozhat. Ezt mutatja az autóipar története is.

1900-ig az autó csak luxus, ezután a piac bővül, megjelenik a Rolls-Royce, mint a királyi luxus autója, ezt követi a Ford T-modell autója, ami már közeledett a tömeg termék felé, és megjelent a General Motors, ami már a nemzetközi piacot célozta meg.

De ilyen napjainkban a mechanika és az elektronika szinergiájában alakuló mechatronika is.

 Az iparszerkezet változása lehetőség

„Az ipar szerkezetváltozása kivételes lehetőségeket kínál, melyek a kívülálló számára is jól láthatóak, és viszonylag jó megjósolhatók. Az adott tevékenységi körön belül mozgók azonban ezeket a változásokat általában fenyegetésként kezelik. Az innovációra kész kívülálló így fontos iparágban válhat fontos tényezővé gyorsan és viszonylag kevés kockázattal.” (Például a nyugdíjbiztosítás kiterjedése maga után vonta a az új igényt a tőzsdén, s kialakultak a nyugdíjalap-kezelők.)

Ha változik az iparszerkezet …

  1. A jelzések legfontosabbika az iparág gyors növekedése. „megjósolható, hogy erőteljes szerkezetváltozások következnek – legkésőbb akkor, amikor elérte jelenlegi méretének kétszeresét. A meglévő gyakorlat továbbra is igen sikeresnek számít, ezért senkinek sem akaródzik ahhoz hozzányúlni. De már kezdenek kimenni a divatból.economic-growth.jpg
  2.  „Ha a gyorsan növekvő iparág már megkétszerezte önmagát, piacszemlélete és a piac kiszolgálásának módja rendszerint már nem megfelelő. Vagyis a régi vezetők piacszemlélete és piacfelosztása már nem felel meg a valóságnak, inkább történelem. Ezzel szemben a jelentések és számok mindig a hagyományos piacszemléletet tükrözik.” És megjelenik az új vetélytárs, aki megtalálja azt a piaci szegmenset, amit a régiók nem tudnak kielégíteni. 
  3. Műszaki változások, amelyeket eddig az iparszerkezettől függetlenül kezeltek.
  4. Az iparág akkor igazán érett a szerkezeti változásokra, ha az érintett vállalkozások módszerei gyorsan változni kezdenek. (pl. orvosi rendelők száma)
  5. „Az újítóknak, ezeken a területeken tehát jó esélyük van arra, hogy hosszú ideig békén hagyják őket. A régi vállalkozások, szolgáltatások egy darabig még jól mennek a régi piacokon, a régi módszerekkel dolgozva is. Nemigen veszik figyelembe az új kihívást: vagy lenézően beszélnek róla, vagy teljesen figyelmen kívül hagyják.” social-media-students.png
  6. A mai legnagyobb változás, hogy a közösségi médiával átalakul az emberiség kommunikációja. E változás magja, hogy az egyes ember már nem csak célcsoportja a régi tömegkommunikációs eszközöknek  hanem neki is tömegkommunikációs eszköz van a kezében. Például itt a facebookon megoszthatja a véleményét, s ha sokakat érdekel, sokakhoz jut el. Ettől megváltozik a munkahelyi, a marketing, a reklám, az államigazgatás, a politika, a sajtó, s más tömegkommunikációs eszközök környezete. Míg a régi kommunikáció alapvető modellje a hatásos adás megszervezése volt, az újé az "interakció".

 

„Egy dologra azonban vigyázni kell: rendkívül fontos, hogy az új ötlet egyszerű legyen.

Forrás Peter F. Drucker: Innováció és Vállalkozás az elméletben és a gyakorlatban. Park könyvkiadó Budapest, 1993.

Kép:

http://hippokrampusz.blog.hu/2011/02/22/ford_t_modell_az_elso_tomeggyartasban_keszult_auto

http://www.edudemic.com/teach-students-about-social-media/

 

Szólj hozzá

közösség politika kommunikáció gondolkodás változás innováció fejlesztés fejlődés szervezetfejlesztés közösségi média hetedik világ Fenntartható fejlődés