2014. jan 30.

Egyszerre látod az egészet és a részeket. (Holonikus életvezetési gyakorlat 2.)

írta: Domschitz Mátyás
Egyszerre látod az egészet és a részeket. (Holonikus életvezetési gyakorlat 2.)

enjoy learning1.png"Matyi!

Nagyon, nagyon, nagyon szépen köszönöm, hogy megtanítottál az elmetérképre! Pár napja a színes filctollas buborékos, felhős, négyzetes kis lapocskákon ülök és szuper! És eszembe jutott, amikor mondtad, hogy majd milyen jól fog jönni államvizsgakor! HÁT TÉNYLEG!

Köszi! Kata:-)"

Az elmetérkép (mind map) módszer az egyik kedvenc technikám. A diákjaimnak ZH íráskor kell(!) használniuk, hogy megtanulják a módszert, hogy lássák az összefüggéseket, s hogy a kurzusok végére sok elmetérkép jegyzetük legyen a tananyagról.Talán a leghatékonyabb módszerem 

  • tervezésre - életvezetésre
  • tanulásra, memorizálásra, jegyzetelésre, puska készítésére
  • szemléltetésre

Segíti a gondolatokat rendezni, mert a gondolkodási folyamat természete inkább kaotikus és zavaros, a gondolatok nem egyenes sorrendben jönnek, ugrálnak, kitérnek, visszatérnek. Ezért jó, ha van olyan módszerünk, amely megengedi ezt a zavaros folyamatot, s mégis a végén rendezett struktúra jön létre.

A véletlen és az ismeret generátor

Úgy képzeld a rendetlen és a szabályozott működésedet, mintha az elmédben lenne egy véletlenszerű ötleteket gyártó véletlen generátor, s van egy iskolázott rendszerezett gondolatokkal operáló ismeret generátor. A véletlen össze-vissza szállít mindenféle gondolatot, s a szabályozott ismeretgenerátor pedig rendbe szervezi. alma_3.png

Például nézzük mi ugrik be az alma szóról, s ezeket írjuk is le. Ha  így csinálom, s mindent rögzítek, egy idő után rendetlen lesz, nincs struktúrája. Nincs logikus rendje.

De logikus rendbe is illeszthetem. Ez az alábbi struktúra már az elmetérkép. Könnyebb megjegyezni, mert kép, s a fő ágakat kell memorizálni, s ebből kibomlik a többi részlet.

Így készítsd el az elmetérképet!

  • Középre írd a központi témát
  • a fő témák ebből a központból ágaznak ki
  • az ágak tartalmaznak egy kulcsszót
  • a főágakhoz al-ágak kapcsolódnak az al-ágat jellemző kulcsszavakkal
  • az ágak rendszere tartalmazza a központi gondolathoz tartozó részletek, gondolatok struktúráját
  • az ábra hogy érdekesebb, személyesebb legyen, gazdagítható színekkel, képekkel, nyilakkal dimenziókkal, ábrákkal.
  • itt az eredeti alkotó honlapja http://www.mindwerx.com/mind-tools/5766/how-mind-map

S ez miért életvezetési módszer?

Az életben vannak céljaid,középre írod például "értelmes, boldog életem", az életednek vannak fontos területei, ezek az elmetérkép fő ágai, e területeknek vannak fontos céljai, ezek az al-ágak, és így tovább...

Képek:

http://www.nbss.ie/nbss-research/teacher-as-researcher-academic-literacy-and-learning-projects/level-1-learning-study-s

http://www.mindwerx.com/mind-tools/5766/how-mind-map

http://www.okoskaland.com/ajandek-neked/tanulasmodszertan/

Irodalom:

  • Ez a bejegyzés Darabos Györgyi munkájára épül.
  • Buzan, T.: Make the Most of Your Mind. Pan Books, 1977.
  • Buzan, T.: Use Your Head. BBC Books, 1995.
  • Buzan, T. & Buzan, B.: The Mind Map Book. (Revised version) BBC Books, 2000.
  • Evans, D. & Wallace, B.: Flexi-Think! An Introductory Programme for teaching of Thinking-skills. Juta & Co, Ltd., 1988.
  • Gyarmathy É.: A tehetség és a tanulási zavarokkal küzdô kiemelkedô képességű gyerekek. Magyar Pedagógia, 1998. 2. szám, 135–153.
  • Gyarmathy É. (2000): Tanulási zavarok, átlagon felüli intelligencia és a MAWI-GY. Pszichológia, 2000, 3. 243–270.
  • TANÍ-TANI 18-19, 2001
  • G. Dryden, Dr. J. Vos: A tanulás forradalma I.kötet, 2004, II.kötet, 2005
  • Gyarmarhy É.: Gondolattérkép http://www.tmt-tanulas.com/index.php?gondolatterkepek
  • Fehér O.: Gondolattérkép http://web.t-online.hu/siriusbt/gondterk.html
Szólj hozzá

prezentáció tudásmenedzsment racionalitás tanulás gondolkodás rendszer tanulásmódszertan kreativitás problémamegoldás stratégiai tervezés