2014. júl 28.

Vezetés - máshogy. Miért van szükség kooperatív vezetésre?

írta: Domschitz Mátyás
Vezetés - máshogy. Miért van szükség kooperatív vezetésre?

Vezetőként nem tudok mindent

elátlekimeg.png

25 éves szervezetfejlesztői tapasztalatunk, hogy a vezetést érő legfontosabb változás, az, hogy bonyolultabb lett a munka. Ez kikényszeríti, hogy a vezetés kooperatív legyen. Több tudással kell dolgozni és ettől minden megváltozik. 

Jobban értjük a változást evvel az ábrával, melyet De Bono problémamegoldásról szóló könyve alapján készítettem.

  • A problémamegoldás első lépésként el kell dönteni, hogy hova akarok eljutni. EL.
  • Majd át kell tekintenem, mit tudok a problémáról. ÁT.
  • A probléma áttekintése alapján megoldási lehetőségeket tervezek. LE.
  • A lehetőségek közül kiválasztom az optimálisat. KI.
  • Végül megtervezem a végrehajtást, s jöhet a tényleges megoldás. MEG.

esztergályos.jpgKépzeljük el, hogy 100 évvel ezelőtt egy forgácsoló cég vagyunk. (Az olvasó legyen a forgácsoló, én a tulajdonos.)

Mindent tudok, s átlátom, ami kell a céghez, s az alkalmazott kezére van csak  szükségem.

Így az ábrán mutatott problémamegoldó folyamat első négy lépését egyedül is végig tudom gondolni.

A végén van csak  másokra szükségem, mert nincs annyi kezem, hogy vezérelni tudjam az esztergákat.

Tudom és megmondom, hogy mit kell csinálni. Az egyszerű munkát kell szaporítani és erre vannak az esztergályosok.

Más a helyzet, ha egy mérnöki iroda vagyunk. 

Sajnos nem tudok mindent! Bonyolultabb lett a világ, s a munka. És a feladatokhoz szükséges tudás nem fér el egy személyben, bennem se. Az ábrán látható problémamegoldás minden szakaszában szükségem van mások tudására ahhoz, hogy

  • jobban tudjam, hova lehet és érdemes eljutni, (EL),
  • a probléma megértéséhez, a helyzetelemzéshez, (ÁT)
  • a megoldási ötletekhez (LE)
  • van olyan fejlesztési folyamat, ahol konszenzusosan kell dönteni, mert minden szakmai szempontnak érvényesülni kell, (KI)
  • s a végrehajtásban korábban is segítségre volt szükségem (MEG)

think tank.jpegAz egész folyamatban együtt kell működnöm másokkal, hogy hozzáférjek a tudásaikhoz. Egymáshoz kell fordulnunk, s ez kommunikáció.

Míg régen fontos volt, hogy a dolgozók ne beszélgessenek, most ebből jön a problémamegoldás. Kicserélik, megosztják a tudásaikat. Úgy működnek a mai szervezetek, hogy a jogász tudása kombinálódik a marketinges tudásával, a marketinges tudása a termelési igazgatóéval, az ő tudása a mérnök tudásával. Az a jó, hogy ha kommunikálnak. Érték keletkezik, ha beszélgetnek a dolgozók.

A vezető gondolkodása támogatható vezetői konzultációval, coachinggal, a csoportmunka erősítésével, a problémamegoldó szervezeti kultúra erősítésével.

A mindent tudó utasító vezető helyére a kooperatív vezető került.

A régi vezetői minták nagy része alkalmatlan a kooperatív vezetéshez

 A kooperatív vezetés fejleszthető.

Forrás: Edward De Bono: Tanítsd meg önmagad gondolkodni! HVG Kiadó, Budapest, 2007

Kép:

  • http://www.cooperandturner.co.uk/cp_history
  • http://www.google.hu/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Firisthinking.org%2Fwp-content%2Fuploads%2F2012%2F07%2Fstock-illustration-19551431-question-team-idea_960.jpeg&imgrefurl=http%3A%2F%2Firisthinking.org%2Fquienes-somos%2F&h=960&w=894&tbnid=TBMa6ANWumTuyM%3A&zoom=1&docid=liFUF8VPsf63hM&ei=JQ7WU9rmCMmB4gSApYHoCQ&tbm=isch&ved=0CHoQMyhSMFI&iact=rc&uact=3&dur=566&page=4&start=61&ndsp=25
Szólj hozzá

kommunikáció együttműködés értekezlet gondolkodás csapatmunka coaching consulting Tudástőke