2014. sze 28.

Versenyezzenek-e a dolgozók egymással? Kooperatív vezetés 4.

írta: Domschitz Mátyás
Versenyezzenek-e a dolgozók egymással? Kooperatív vezetés 4.

sztahanovista.jpgVersenyezzenek-e a dolgozók egymással?

Egyre több tudással kell dolgozni a vezetőknek és ettől szinte minden megváltozik. E sorozatban összehasonlítjuk a régi vezetés helyzetét a maival. 1911-ben jelent meg Taylor: a „Tudományos vezetés alapjai” című könyve. Nagyot változott a világ azóta. A sorozat bevezető állítása, hogy:

"A régi vezetői minták nagy része alkalmatlan a kooperatív vezetéshez"

és, hogy a kooperatív vezetés fejleszthető.

A példa kedvéért egy 100 évvel ezelőtti állapottal kezdtük a sorozatot, egy akkori forgácsoló céggel. Itt folytatjuk.Az olvasó legyen a forgácsoló, én a tulajdonos, enyém az eszterga, és ez az alapvető szervezeti vagyon. Az eddigi szövegek:

  • Miért van szükség kooperatív vezetésre? Itt.
  • A tudástőke megoszlik a dolgozók között. Itt.
  • Beszéljenek már egymással! Itt.

Több más tényező mellett arra törekedhetek a régi rendszerben, hogy a dolgozók versenyeznek egymással. Versenyeztető motivációs rendszereket is ki fogok találni. Mert azzal én jól járok.

Megváltozik a helyzetem, ha a munka tudáskombináció, mert akkor ez azt is jelenti, hogy erőforrásainkat kell kombinálni. Ám, ha versenyzek valakivel, nem akarok erőforrást adni a versenytársamnak.

A vállalkozó egy versenyző alkat, van egy ilyen mítosz. Van benne igazság, ám nézzük meg, hogy hol versenyez egy dolgozó, vagy a vállalkozó, kivel találkozik fizikailag? A vállalkozó nem a másik vállalkozóval találkozik egy versenyhelyzetben. Hanem úgy versenyeznek egymással, hogy a vevővel találkoznak. A vevővel meg nem versenyzünk, hanem együttműködünk. Tehát én akkor versenyzek jól, ha nem versenyzek a közvetlen fizikai kapcsolataimban, hanem jól együttműködök a vevővel. A kollégák meg különösen ne versenyezzenek egymással, mert akkor nem osztják meg az erőforrásaikat. Tehát akkor jó a cég, ha a viselkedés szintjén szinte csak együttműködés van. Nem nagyon találkozunk fizikailag a konkurenciával, hanem vagy a vevővel, vagy a kollégákkal, akikkel együttműködünk.

A legjobban muzsikáljunk együtt

band.jpg

Ezért ha „versenyzünk”, akkor abban, hogy a lehető legjobban működjünk együtt. Tehát a munkaidőnek a legnagyobb részében akkor vagyunk jók, ha együttműködünk a többiekkel. Persze a vállalkozóban jó, ha van versenyszellem, hogy ő akar lenni a legjobb. Ám, ahol erőforrás kombinációból keletkezik az érték, ott a munkahelyi versenyek leépítik az együttműködési hajlandóságot. A „versenyezzenek a dolgozók”, is egy régi hagyomány. Sok szervezetnél még mindig versenyeztetik egymással a dolgozókat. Ahol lehet, én lebeszélem a cégvezetőket erről, mert leépíti a tudáskombinációval kapcsolatos motívumokat.

Az eddigi változásokat e táblázatba szedtem össze:

táblázat4_1.png

Sorozatok a "Hetedik világon, vagy csatlakozz a "hetedik világ" csoporthoz! https://www.facebook.com/groups/189263464443064/

Forrás:elhavazva.jpg

  • Domschitz Mátyás: "El vagyunk  havazva. Hogyan birkóznak meg a szervezetek a bonyolultsággal a tudásmunka korában? Typotex. 2013.) itt
  • Domschitz Mátyás: Társadalmi tőke a kommunikáció participációs modelljével. in.: Bajnok Andrea – Korpics Márta – Milován Andrea – Pólya Tamás – Szabó Levente (szerk.) A kommunikatív állapot. Diszciplináris rekonstrukciók. Horányi Özséb 70. születésnapjára. c. kötetben. Typotex, Budapest, 2012.http://www.typotex.hu/konyv/a_kommunikativ_allapot

Képek:

  • http://www.mfor.hu/cikkek/Negyedszazada_ment_el_az_orokos_sztahanovista.html
  • http://www.mryoung.net/category/singersongwriter/page/131
Szólj hozzá

tudás vezetés csapatmunka kooperatív vezetés