2015. ápr 19.

Antihalogató

írta: Domschitz Mátyás
Antihalogató

Akinek nincs halogatott feladata, az ne olvassa el!halogatas0.jpg

  • A halogatás ellenszere a cselekvés.
  • Ilyen egyszerű
  • (lenne)
  • Túl tudjuk bonyolítani.

A halogatás önkínzó, rossz szokás, amely képes kiölni belőlünk az életkedvet, életerőt.

Ha halogatsz egy feladatot, az energiáidat nem a tevékenység, hanem az önmagaddal vívott belső harc viszi el. Ez meg aláássa az önbecsülésed. A halogatás az egyik legerősebb rombolója az önbecsülésnek.

A halogatás annak tudatos és rendszeres elodázása, amiről tudjuk, hogy meg kell csinálnunk. Szokás, melyet fegyelmezetlenségünk miatt gyakorlunk.

halogatas_noe.jpgVan egy feladat, aminek van egy jól látható kezdete, vége, és értékelhető eredménye. Határidőre mindig szükség van, különben nincs "korábban", "időben", "fokozatosan". Halogatsz, ha szándékosan elfogadható indok nélkül elodázod a kezdést.

Ilyenkor általában bűntudatot érzünk. Ez később szorongásba, búskomorságba csaphat át. (Ha nem érzünk ilyesmit, nem vagyunk halogatók, csak jól megválogatjuk mibe fogunk bele, és mibe nem. )

A halogatók is szeretnének változtatni, csak nem jutnak tovább a kívánságnál. Nem indulnak a cselekvés felé.   Szeretik, ha másokat tehetnek felelőssé a nem kívánt állapotuk miatt.

A halogatóknak van egy speciális csoportja. Nem látnak maguk előtt célokat. Bezárkóznak, és önként lemondanak a sikerről. Nincs bűntudatuk, nem tanulnak, nem tervezik a jövőjüket, csak sodródnak.

A halogatás okai

halogatas.jpg

Az emberek azért halogatnak, mert félnek a kudarctól. Félnek, és ez elkeseríti őket. A halogatásnak néha nincs egyértelmű oka. Tudják, mit kellene tenni, de nem vágnak bele. Gyakori, hogy ilyenkor rejtett, tudat alatti félelem bénítja őket.

Nézzünk szembe vele!

Írj le 10-15 olyan dolgot, amelyek miatt halogatni szoktad a teendőidet!  

halogatas4.jpgMajd nézd meg, hogy az alább felsoroltak között van-e olyan, ami okozhatja nálad a halogatást.

  • Zavarodottság. Sokszor azért halogatunk, mert fejükben zavar és bizonytalanság van, hogy a kezdés után mi legyen a következő lépés.  
  • Elemzőkészség hiánya. Ha nem elemzed előre a feladatot, s nem látod át, nem tudod, hol kell elkezdeni. Nekem az elmetérkép segít. Részekre bontom a feladatot, azokat ismét részekre bontom, majd a végén egyszerűen megoldható feladatokat látok. Az elmetérképről itt olvashatsz.
  • surgos_fontos.jpgPrioritások hiánya. Írd le a feladatokat, s dönts, hogy ma mit NEM végzel el. S a maradékot rangsorold, melyik a legfontosabb, s kezdd azzal, majd a másodikkal, s … Mert az is halogatás ok, ha nem tudsz feladatokat súlyozni. Ha végül a körmödre ég, s a végén az utolsó pillanatban próbálsz kapkodva cselekedni. Itt már nehéz korrigálni, ha más megoldási mód jut eszükbe, mert már késő. Az eredmény: közepes teljesítmény, nyomasztó tudat, hogy jobban is sikerülhetett volna. Akik nem súlyozzák a feladatokat, könnyen ugrálnak ide-oda energiát szétforgácsolják, káoszt teremtenek maguk körül.
  • Feledékenység. A halogató teendőit tudatalattijának sugallatára felejti el. Lelkileg tolja félre a dolgot, majd később visszatér rá - mondja. A lelki nyugalmával fizet ezért. Tedd ki a feladatot magad elé, hogy ne tud elfeledkezni róla. Kérd meg a társadat, hogy figyelmeztessen.
  • Félelem a felelősségtől. Sok diák túl-húzza az egyetemi éveket, hogy később álljon munkába. Visszautasítunk egy előléptetést, mert félünk a megnőtt felelősségtől. Félsz elmondani a neked, tetsző hölgynek/férfinak hogy tetszik neked, mert mi van, ha igent mond? Az ilyen halogató szeret beteg lenni, addig sincs felelőssége.
  • Félelem a kockázattól, idegeskedés. A halogatók felnagyítják a kockázatokat, s minél nagyobb a kockázat, annál jobban meg kell rágni a döntést, ez pedig időt igényel … Idegeskedés. Idegeskedés egy elképzelt szerencsétlenség miatt. De nincs olyan cselekvés, amiben ne lenne kockázat. Egyébként nem cselekedni is kockázat.
  • Menekülés. Ha valaki egy nehezebb feladat előtt áll, vagy megoldja, vagy menekülni próbál. A menekülés egyik módja a halogatás. De nem cselekedni is kockázat.
  • Búskomorság. Neurotikus állapot, levertség és a kétségbeesés. Itt az emberek elveszítik cselekvőképességüket, nem éreznek magukban erőt, hogy tegyenek a nyugtalanító dolgok ellen. Az eredmény ismét. A gyógyulás legjobb módja, hogy egy valóban kimerítő fizikai tevékenységbe kezdünk.
  • Túlzott törekvés a tökéletességre. A perfekcionisták semmit nem tekintenek befejezettnek, amíg nem látják úgy, hogy az eredmény tökéletes. Így aztán semmit sem fejeznek be. Az emberek többsége a hibát a cselekvés természetes velejárójának látja. A perfekcionista ezzel szemben minden hibáját alkalmatlanságával magyarázza.perfekcionizmus.jpeg
  • Önállótlanság. Akik megszokják, hogy mindenben mások erejére, tudására támaszkodjanak. Mindaddig halogatnak, ameddig valakitől nem kapnak segítséget.
  • Külső nyomás. Van amikor a halogatásunk mögött olyan tényezők vannak, amikre nincs befolyásunk. Nem veszünk ki szabadságot, mert félünk a főnök reakcióitól.
  • Egyhangúság, unalom. Sokan azért halogatnak, mert amit csinálnak az egyhangú. Az érdeklődés hiánya is jó ok a halogatásra. Az egyhangúság megszüntethető, ha megváltozik a feladathoz való viszonyunk.

Hogyan szakíts a halogatás szokásával?

 

most.jpg

 Mikor tudod abbahagyni a halogatást?

Most

  • Vedd sorra azokat a dolgokat, amiket halogatsz. Olyanokat, amikben már régóta bele akartál fogni, amiket már rég szerettél volna befejezni. Írd össze őket, mindet! Fontos dolgok, amiket meg kell csinálnom.
  • Mindet bontsd részekre, s a részeiket részekre. S döntsd el, hogy melyik részfeladattal kezded. Csináld meg. Vedd észre benne az örömteli dolgokat. Legalább annak örülj, hogy már elkezdted.
  • Jutalmazd magad! A jutalmak lehetnek apró dolgok is, amik örömet okoznak.
  • Kötelezd el magad, vizualizáld az eredményt, így eredményesebben dolgozol! Gyorsabban dolgozol, ha lelki szemeid előtt képes vagy látni a tevékenységed eredményét.
  • Koncentrálj! Ha elég erősen koncentrálsz, várni fogod az eredményt, vágyat fogsz érezni, hogy belépj az ajtón. A képesség függ attól, mennyire vagy képes megszabadulni a zavaró gondolatoktól.
  • Oszd be az időt. határozd el, hogy egy óráig csak a feladattal foglalkozol. Az idő a legértékesebb, ezért ugyanúgy kell bánni vele, mint más erőforrásokkal. Az elpocsékolt idő örökre elveszik!
  • Delegálj! Ha valami túl bonyolult, és megteheted, bízd másokra. Fontos, hogy a közreműködők világosan lássák azt a célt, amit te is látsz.

Mit tehetsz most, azonnal?

Azonnal kezdj bele a cselekvési tervbe! Tedd rendbe az asztalodat, takaríts el minden zavaró dolgot a szemed elől, tisztítsd meg a fejed! Minden apró siker egy darabja a nagyobb sikernek.

  • Ütemezd a feladatokat, és hosszú távon, határidők ismeretében végezd el őket. A cél a halogatás felszámolása. Fogalmazd meg a célokat, vedd sorra, hogy mit kell megtenned ezért. Figyelj arra, mit végeztél már el, ne arra, ami még hátra van. Hagyj fel a halogatással,
  • CSINÁLD!

do_it_now.jpeg

Sorozatok a "Hetedik világon, vagy csatlakozz a "hetedik világ" csoporthoz! https://www.facebook.com/groups/189263464443064/

Kapcsolat, ajánlatIrodalom:

  • James R. Sherman Phd. Csináld! – a halogatás leküzdése

Kép

  • http://www.whywesuffer.com/neither-a-procrastinator-nor-a-dawdler-be/
  • http://daniel-venezuela.blogspot.hu/2014/11/venezuela-reaches-limits-of.html
  • http://sidsavara.com/personal-productivity/procrastination/procrastination-survey-results
  • http://www.seoandy.net/biz/just-quit-dilly-dallying/
  • http://www.lawyerswithdepression.com/articles/perfectionism-and-depression-nobodys-perfect/
  • http://alife2live.org/kinyarwanda/?author=1
  • https://eagleman6788.wordpress.com/2012/03/24/develop-a-do-it-now-attitude-if-you-want-to-make-progress-with-anything-procrastination-is-at-the-root-of-most-failures-what-are-you-waiting-for-the-weather-or-circumstances-will/

 

Szólj hozzá

munka énkép szervezés életvezetés menedzsment problémamegoldás consulting motiválás proaktivitás sikerlélektan balanced work life