2016. sze 02.

Az új munka készségei és az oktatás előtt álló kihívások. 2. Problémamegoldás

írta: Domschitz Mátyás
Az új munka készségei és az oktatás előtt álló kihívások. 2. Problémamegoldás

Az ismeret visszaadásra orientált oktatás helyett a problémamegoldó gondolkodás tanítását kell erősíteni

 problemsolving.jpgA tudásmunkás problémák megoldásával keresi a kenyerét. A bonyolódás miatt ez kollektív formát ölt. Míg korábban a problémamegoldás főleg a vezető dolga volt, mára ez megváltozott. Mert a vezető már nem tudhat mindent.

Régebben a gondolkodás a felsőbb vezetők dolga volt. És csak a végrehajtás volt a dolgozóké. Ma az egész folyamatban egymásra vagyunk utalva. Ezért nem csak a végrehajtás készségeit kell kialakítani, hanem az önálló és közös problémamegoldásét is.

Attól, hogy a korábbinál bonyolultabb problémákat kommunikálva kell megoldani, módosul a vezetés, a hatalom helyzete is. A problémamegoldás DeBono-tól tanult modelljét tovább gondolva mutatom be, hogy mi változik.

  1. A problémamegoldás első lépése, hogy elhatározzuk, hogy milyen célt akarunk elérni EL (Elhatározás). Például ma a marketing alapvető kérdése az, hogy milyen problémát akarjunk megoldani? Ez kijelöli a potenciális vevőink körét, azok problémáit, s ezen keresztül a szolgáltatásainkat. Ez egy nyitott kérdés. Ezt nem lehet úgy tanítani, hogy a tankönyvírók kitalálták a problémát, feladatot készítettek belőle, a megoldást beleírták a könyv hátuljába, majd a tanár kiválasztotta melyik legyen a könyvből a házi feladat. Nekünk kell még a problémát is észrevenni.
  2. A második lépésben szedjük össze a problémamegoldáshoz szükséges tudást. ÁT (Áttekintés) Ha mi jelöltük ki a problémát, nem lehet megtalálni a tankönyvekben. A mi választott problémánkhoz nekünk kell megtalálni a szükséges ismereteket. 
  3. A harmadik lépésben az előzőekre támaszkodva keressünk megoldási lehetőségeket. LE (Lehetőségek keresése). Ha új a probléma nekünk kell megoldási variációkat kitalálnunk.
  4. A negyedik lépésben a lehetőségek közül válasszuk ki a lehető legjobbat! KI (Kiválasztás). És azt is nekünk kell meghatározni (és a vevőinknek), hogy melyek a jó megoldás kritériumai.
  5. Az ötödik lépésben tervezzük meg a megvalósítást, s hajtsuk végre. MEG (Megvalósítás)

poor-man-wanting-work.jpgAz oktatás nem teheti meg, hogy bízva néhány kiváltságos gondolkodó vezetőben a problémamegoldást nem ismerő végrehajtókat képezzen.

Mára már  bonyolultabbak lettek a szervezeti döntések. A vezető majdnem az egész folyamatban rá van utalva másokra. Mert nem tudhat eleget. 
A már kész tudások alkalmazására, végrehajtására képes munka hozzáadott értéke kicsi. Ez is versenyben van, árversenyben. Oda megy a végrehajtó munka, ahol olcsóbb a munkaerő. (az "összeszerelő országokba").  És oda megy a magas hozzáadott értékű innovációs munka, ahol bonyolult problémákat tudnak megoldani.

Az oktatás minősége versenyképességi tényező. A magas értékű munkát valahol meg kellene tanulni.

Lájkolj minket! Itt.

Ajánlatok cégvezetők számára.

Irodalom:

  1. Edward de Bono: Tanítsd meg önmagadat gondolkodni! HVG Könyvek, Budapest, 2007
  2. Domschitz Mátyás: El vagyunk havazva. Hogyan birkóznak meg a szervezetek a bonyolultsággal a tudásmunka korában? Typotex, Budapest, 2013.

 Kép. 

  • http://www.juliebiddleassociates.co.uk/probSolve.htm
  • http://www.wisegeek.com/how-does-outsourcing-affect-the-us-economy.htm
Szólj hozzá