2017. nov 01.

Nézz így a munkára! Tudáskombináció. A vezetői munka ilyen.

írta: Domschitz Mátyás
Nézz így a munkára! Tudáskombináció. A vezetői munka ilyen.

delfinek_1.jpg

Új metaforával írható le a tudásgazdaságon alapuló termelésben egy újfajta vállalati kapcsolatrendszer, melynek lényege, hogy az intelligens egységek együttműködő hálózata, ami az együttműködő delfinek csoportjaihoz hasonlítható.

Régen a vállalati növekedésről a „nagy hal megeszi a kis halat” törvényét tanultuk. Ez szerint a versenyhez egyre nagyobbnak kell lenni. Pár évtizeddel ezelőtt az áttekinthető kreatív kis szervezetek divatja volt soron a „kicsi szép” jelszavával. Ma azt mondják „a gyors hal lehagyja a lassút”. A gyors alkalmazkodáshoz viszont intelligensnek kell lenni.

A csapatban élő delfin kimagaslóan intelligens, de erejét, társas élete és intenzív kommunikációja adja. A delfinraj többet tud, mint az egyed, például csapatban képes legyőzni a cápákat is. A hasonlat vállalati megfelelőjeként az intelligens alkalmazottak csoportjaiként működő vállalatok tudnak csak nagy sikereket elérni. És ugyanígy eredményesek az intelligens vállalatközi hálózatok is.

aim-blog-how-to-build-an-emotionally-intelligent-team_0.jpgVáltás a technikai munkaszervezés felől az emberi rendszerek felé.

A blog a tudás-intenzív szervezetekben folyó vezetési munkát kívánja elősegíteni. Bemutatja azt a fogalmi hálót, tapasztalatokat, amelyekkel szervezetek fejlesztésén dolgozunk. A szövegeket végigkísérő gondolat, hogy a dolgokat előállító, a dolgokkal foglalkozó munka helyén egyre inkább kommunikációt találunk, s mindez átalakítja a vezetést és a szervezetek világát. Egy csomó vezetési probléma abból adódik, hogy a vezetés nem figyel erre.

A korábbi – dolgokkal foglalkozó - munka másik oldalán a munka „tárgya” volt. Ez nem gondolkodó értelmes lény volt, hanem kiismerendő „természet”, amelyet alkalmas fogásokkal alakítani tudunk. Ez a mechanikus modell határozta meg a korai szervezési, vezetési megközelítéseket.  

munka_kommunikacio.jpgÁm a vezetés-szervezés már a kezdetektől sem csak a technikai oldallal foglalkozott, hanem az emberivel is. Ahogy haladunk előre az időben, szaporodnak a szinte csak szellemi munkával dolgozók. Itt a munka másik oldalán nem átalakítandó „természet” van, hanem (viszont-) gondolkodó ember. Ez a munka kommunikatív. Ezért át kell alakítani a szervezetekről való gondolkodást, a társadalmi- kommunikatív természetű modellek szerinti gondolkodássá.

 Barátaimmal, már több mint húsz éve a „hatékony és emberközpontú együttműködési kultúra” fejlesztésén dolgozunk. Az a tapasztalatunk, hogy a termékek értékében egyre nagyobb hányadot jelent a beépített tudás. Így az érték egyre inkább olyan munkából származik, amelyet sok különféle szaktudás együttműködése előállított elő.

teamworker.jpgA mai munkára leginkább tudások kombinációjaként érdemes tekintenünk. A régire is, de az efféle tekintés igénye mai. Ma a szervezetek akkor hatékonyak, ha tudnak ember-központúan is együttműködni. Mert a problémák megoldásához szükséges felkészültség a személyiségekben van. Nem lehet hozzáférni az ezt hordozó, emberek nélkül.

Ez a gondolat hatotta át a munkánkat, s az idő során eredeti küldetésünkre koncentrálva azt vettük észre, hogy a tudáskombináció szakértőivé váltunk, és sok szervezetnek éppen erre van szüksége.

A tudáskombináló  munka a "Tudásalapú emberi rendszer" megközelítést igényli. 

Az ilyen munka előkészítése is kétirányú kommunikációt igényel. Írj ide.

Képek

  • https://www.aim.com.au/blog/how-build-emotionally-intelligent-teamhttps://www.irishtimes.com/business/work/world-of-work-seven-ways-to-communicate-with-your-staff-1.2330596
  • https://www.flickr.com/photos/9023806@N08/1873227857
Szólj hozzá

munka kommunikáció együttműködés értekezlet gondolkodás kapcsolat tudás megbeszélés intelligencia kreativitás meeting csapatmunka cégvezetés érzelmi intelligencia információs társadalom tudástársadalom HR tudásszervezet immateriális vagyon hetedik világ értekezletvezetés meetingvezetés Tudástőke hálózati munka kooperatív vezetés tudásmunka