Hetedik világ

Praktikus tudomány. Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés, coaching, tudástársadalom

2018. nov 26.

Tanulható-e a siker?

írta: Domschitz Mátyás
Tanulható-e a siker?

A reálisan elérhető siker: két halmaz metszete: azon dolgok halmaza az életemben, amelyekben azt gondolom, hogy az erőfeszítéseimen múlnak a dolgok, és amelyekben jónak is érzem magam.

siker_esely.pngIlyen és ehhez hasonló ígéreteket találhatunk a különböző személyiségfejlesztő csoportok, könyvek és sikertréningek ajánlataiban.

  • Szeretné maga mögött hagyni a szorongást?
  • Szeretné jobban kiaknázni az önben rejlő képességeket?
  • Szeretné könnyebben elérni céljait?
  • Szeretne javítani a kapcsolatain?
  • Hatékonyabban kívánna tárgyalni, és megbízható szövetségesekre vágyik?
  • Nehezen jön ki az időből?
  • Legfontosabb céljai elérésére nem jut mindig ideje, energiája?
  • Használja ki az agyában rejlő csodálatos képességeket!
  • ...
Tovább Szólj hozzá

siker énkép gondolkodás fejlesztés életvezetés life coaching vezető motiválás emberi erőforrás HR sikerlélektan

2018. aug 05.

Aktuális - Katharina Blum elvesztett tisztessége

írta: Domschitz Mátyás
Aktuális - Katharina Blum elvesztett tisztessége

Ráakadtam egy antikváriumban. Úgy éreztem aktuális. Képtalálat a következőre: „katharina blum elvesztett tisztessége”

  „Az ​elbeszélés szereplői és cselekménye kitaláltak. Ha némely ábrázolt zsurnalista mesterkedése mégis hasonlítana a 'Bild-Zeitung' mesterkedéseire, akkor ezek a hasonlóságok nem szándékosak, nem is véletlenek, hanem elkerülhetetlenek.” 
Elkerülhetetlenek, mert Böll új kisregénye éppen ezekről a mesterkedésekről szól, mert éppen a 'Bild-Zeitung' jóvoltából saját bőrén is tapasztalhatta őket. Emlékezetes eseménye volt ugyanis néhány évvel ezelőtt az NSZK-beli reakciós és haladó erők párharcának, hogy a 'Bild-Zeitung' rágalomhadjáratot indított Böll ellen, amiért egy cikkében tárgyilagos hangot követelt az újbaloldali anarchisták, személy szerint az Ulrike ...

Tovább Szólj hozzá

2018. júl 29.

XXI.századi változások a vezetésben

írta: Domschitz Mátyás
XXI.századi változások a vezetésben

A XXI. századi vezetésnek el kell hagyni egy sor régi beidegződést, hogy megfeleljen a kor követelményeinek. Globalizáció, ökoszisztéma, rész és egész, bonyolódás, tudásmunka, kommunikáció, azok a tényezők, amelyek átalakítják a vezetés környezetét.

Szolgáltatás

 

Tovább Szólj hozzá

munka kommunikáció együttműködés tudásmenedzsment vezetés csapatmunka tudástársadalom emberi erőforrás tudásszervezet immateriális vagyon Tudástőke

2018. júl 28.

Versenyezni, vagy együttműködni?

írta: Domschitz Mátyás
Versenyezni, vagy együttműködni?

A meeting galaxis tőkéje növekvő részben dolgozói tudás. Ez a dolgozók tulajdonsága. És dolgozói tulajdon. Ez átalakítja a munkapiaci viszonyokat. A meg nem becsült dolgozó elmegy.  Viszi a vagyont.  Oda megy, ahol megbecsülik. Ahol megbecsülik, ott többet termel.

munkaero_elvandorlas.jpg

Az együttműködő és a versengő kommunikáció lényegesen eltér egymástól. Az uralkodó kommunikációs modellben a kommunikáció a meggyőző közlés, a jó prezentáció, önprezentáció, önérvényesítés modelljeit követi. Ez jó, ha érvényesíteni akarjuk a szándékainkat, önmagunkat, de alkalmatlan akkor, ha közösen kell keresnünk valamilyen megoldást.

Kölcsönös nézetegyeztetés donkey-cooperation-300x347.jpg

Mert itt nem „eladni” és prezentálni kell elsősorban, hanem befogadni. Az ...

Tovább Szólj hozzá

kommunikáció együttműködés tudásmenedzsment hálózat értekezlet menedzsment hatalom megbeszélés értelem meeting csapatmunka emberi erőforrás facilitátor tudásszervezet immateriális vagyon meetingvezetés hálózati munka kooperatív vezetés tudásmunka

2018. máj 26.

Tudásgazdasági szolgáltatások DMConsult

írta: Domschitz Mátyás
Tudásgazdasági szolgáltatások DMConsult

tudaskombinacio.jpgA vezetői munka tudásmegosztás. 

A 21. századi munkára a tudások kombinációjaként érdemes tekintenünk.

Ma a szervezetek akkor hatékonyak, ha tudnak emberközpontúan is együttműködni, mert a tudás, a problémák megoldásához szükséges felkészültség, a személyiségekben van.

Nem lehet hozzáférni e felkészültségekhez az ezt hordozó emberekkel való megfelelő együttműködés nélkül.

Erre alapoz minden programunk.

DMConsult weblap 

Szervezetfejlesztés és praktikus tudomány

 

Tovább Szólj hozzá

vezetés ajánlat tudástársadalom tudásszervezet tudásmunka

2018. máj 23.

Alapjövedelem és axiológiai tudás

írta: Domschitz Mátyás
Alapjövedelem és axiológiai tudás

Megjelent a JEL-KÉP 20128.1 száma. 

" 2017. évi 3. számunkban Domschitz Mátyás Új világ – a tudásalapú társadalom címmel vitairatot közölt azzal a céllal, hogy kommunikációtudományi közegben eszmecserét, vitát indítson olyan témákról és kérdésekről, mint a tudástársadalom fogalma, értelmezése; tudás- és tőkefajták és egymáshoz való viszonyuk; tudástársadalom és globalizáció; hol tart Magyarország a tudástársadalom kiépítésében; mi minden szükséges ahhoz, hogy Magyarország jelentősen előre tudjon lépni a tudástársadalom felé; egyenlőtlenségek és felszámolásuk lehetőségei a tudás termelésében, illetve megszerzésében; és hasonlók.  Mostani számunk VITA, HOZZÁSZÓLÁS rovata az eddig érkezett ...

Tovább Szólj hozzá

hálózat tudás tudástársadalom tudásszervezet Tudástőke hálózati munka tudásmunka

2018. máj 14.

A társadalmi együttműködés Wilson-gyémántja

írta: Domschitz Mátyás
A társadalmi együttműködés Wilson-gyémántja

Megjelent a JEL-KÉP 20128.1 száma. 

"2017. évi 3. számunkban Domschitz Mátyás Új világ – a tudásalapú társadalom címmel vitairatot közölt azzal a céllal, hogy kommunikációtudományi közegben eszmecserét, vitát indítson olyan témákról és kérdésekről, mint a tudástársadalom fogalma, értelmezése; tudás- és tőkefajták és egymáshoz való viszonyuk; tudástársadalom és globalizáció; hol tart Magyarország a tudástársadalom kiépítésében; mi minden szükséges ahhoz, hogy Magyarország jelentősen előre tudjon lépni a tudástársadalom felé; egyenlőtlenségek és felszámolásuk lehetőségei a tudás termelésében, illetve megszerzésében; és hasonlók.  Mostani számunk VITA, HOZZÁSZÓLÁS rovata az eddig érkezett ...

Tovább Szólj hozzá

együttműködés együtt gondolkodás társadalom fejlődés vezetés tudástársadalom hetedik világ

2018. már 06.

A játékos felnőttek boldogabb felnőttek?

írta: Domschitz Mátyás
A játékos felnőttek boldogabb felnőttek?

"gyermeki énünk egyes aspektusai hasznos kísérői lehetnek felnőtt életünknek.

shutterstock_149182016jpg.jpg

Ezek egyike a játékosság, amelyet hosszú ideig csak a legfiatalabb generáció körében vizsgáltak, elfeledve, hogy a fiatalkori bohóság azok életében is jelen van, akik már törvényesen fogyasztanak alkoholt: behálózza baráti-és romantikus kapcsolatainkat, és úgy fest, mentális teljesítményünkre sem hat feltétlenül negatívan.

Legalábbis erre utal a   Martin Luther University Halle-Wittenberg  egyik kutatócsoportja   által a Personality and Individual Differences című szaklapban publikált tanulmány , amely több mint 3000 fő bevonásával készült."

Szabó Anna írása a "pszichoforyou"-n.

Kép

...

Tovább Szólj hozzá

életmód életvezetés kreativitás

2018. már 01.

Innováció - monopólium és szabad választások

írta: Domschitz Mátyás
Innováció - monopólium és szabad választások

A politikusok igyekeztek állami bankmonopóliumokat felállítani, amelyeket aztán a barátaiknak és üzleti partnereinknek juttathatnak - cserébe a monopóliumból származó profit egy részéért. A bankok is hamar lecsaptak az őket irányító politikusoknak nyújtott hitelezés lehetőségeire

Daron Acemoglu és James A. Robinson az intézményi közgazdaságtani modelljüket kifejtő könyvükben (Miért buknak el nemzetek?) több metszetben is összehasonlítja Mexikó és az USA gazdaságát. Keresik az Észak Amerikai gazdagság és a Dél-Amerikai szegénység okait.

edison.jpgMutatok egy példát. Az innováció terén már a XIX. században is vezetőnek számított az Egyesült Államok. Ha valakinek volt egy jó ötlete azt szabadalmaztatta, ez nem is került sokba. ...

Tovább Szólj hozzá

2018. feb 25.

Tipikus tévedések a szervezeti kultúra fejlesztése során

írta: Domschitz Mátyás
Tipikus tévedések a szervezeti kultúra fejlesztése során

tévedések a szervezeti kultúra fejlesztése során 7s_organizational-culture.jpg

  • Azt hisszük néhány hónap alatt lezavarható
  • A változásért felelő menedzser elviszi a projektet
  • nincs összhang a szervezet többi projektjével
  • máshol sikeres céget akarunk másolni
  • a víziót nem váltjuk aprópénzre

Szabó Zsófia írása

Kép

Tovább Szólj hozzá

kultúra fejlesztés szervezeti kultúra szervezefejlesztés

2018. feb 22.

A mély beszélgetések boldogabbá tesznek

írta: Domschitz Mátyás
A mély beszélgetések boldogabbá tesznek

beszelgetes.jpgKutatók megvizsgálták, hogy milyen hatással van a hallgatók boldogságérzetére a párbeszédeik minősége.

"a mintában található legboldogabb hallgató jellemzően kétszer annyi mély beszélgetésben vesz részt, és mindössze harmadannyi csevegésben, mint a vizsgálat magát legkevésbé boldognak valló alanya."

Herendi Kata írása a pszichoforyou-n

Kép itt.

Tovább Szólj hozzá

kommunikáció boldogság életvezetés

2018. feb 20.

9 trend a világban

írta: Domschitz Mátyás
9 trend a világban

Tendenciák a világban

globaltrend_new-537x350.png

Az egy hasznos tudás, ha sikerül megbecsülnünk, hogy merre változik a világ. Ha sikerül, kihasználhatjuk a változások energiáit, vagy elkerülhetjük a veszélyeit. A széles körben használt SWOT elemzés két része a lehetőségek és a veszélyek figyelembevétele is akkor jó, ha mögötte alapos elemzés van arról, hogy merre megy a világ. Ez a blog a tudásmunka elterjedéséről és annak következményeiről szól.

Vígh Tamás is leírja a világ 8 fontos változását.  Vigh Tamás írása. 

Van több is, de ezeken is érdemes elgondolkodni. Egyébként egy sikeres vállalkozáshoz egy (legfeljebb kettő) trend meglovagolása is elég. 

Kép itt

Tovább Szólj hozzá

együttműködés világ fejlődés életvezetés csapatmunka cégvezetés consulting

2018. feb 18.

Az iskola memorizálásra tanít és nem készít fel a problémák megoldására

írta: Domschitz Mátyás
Az iskola memorizálásra tanít és nem készít fel a problémák megoldására

problem-solving-process-clipart-7.jpgÍrtam egy sorozatot arról, hogy a tudásalapú gazdaság és társadalom milyen kihívások elé állítja az oktatást. Itt és itt és itt.   és itt.

Itt egy írás a 168 órából, amely hasonlót állít.

"A mi diákjaink akkor teljesítenek legjobban, ha azt kérjük tőlük számon változatlan formában, ami a tankönyvben, tantervben van. Ez lényegében a középkor skolasztikájától velünk élő hagyomány, és mélyen áthatja a pedagógiai kultúránkat. A diákok nagyrészt magolnak, amit elegánsabban úgy szoktunk mondani, hogy főleg a memorizálási stratégiákat használják. Már a 2000-es PISA vizsgálat megmutatta, hogy ez a fajta tanulás az összes résztvevő ország közül a magyar diákoknál volt a leggyakoribb. A másik, az elemző, értelmező, ...

Tovább Szólj hozzá

2018. feb 16.

Kik a tudásmunkások és milyen kompetenciák jellemzik őket?

írta: Domschitz Mátyás
Kik a tudásmunkások és milyen kompetenciák jellemzik őket?

Ki a tudásmunkás?

tudastarsadalom_kora.jpg

Van kutató, akik megkülönböztet „szimbolikus elemző munkatevékenységet”, mely személyes jellegű, kvázi kutató, analitikus hivatalos elfoglaltság, és ettől eltérően léteznek a rutin, ismétlődő eljárásokat magukba rejtő foglalkozások. Azok a személyek, akik az első kategóriába tartoznak, kiváló szakemberek, és talán ez még fontosabb, akik munkájuk során új ismeretet hoznak létre, a meglévőket átalakítják, összegezik. Ez utóbbi kategóriába tartoznak a knowledge workerek, hazai szóhasználattal élve a „tudásmunkások”, akik új és komplex problémákkal konfrontálódnak mindennapi munkájuk során. Arányuk legmagasabb a tudásgazdaságban, általában a legfejlettebb technikát alkalmazó ...

Tovább Szólj hozzá

oktatás kommunikáció tudásmenedzsment tanulás innováció tudás fejlődés emberi jogok intelligencia kreativitás csapatmunka érzelmi intelligencia információs társadalom tudástársadalom problémamegoldás szervezeti kultúra motiválás tudásszervezet immateriális vagyon hetedik világ Tudástőke kooperatív vezetés tudásmunka

2018. feb 14.

Tudáskombináló szervezeti hálózatok 1. rész

írta: Domschitz Mátyás
Tudáskombináló szervezeti hálózatok 1. rész

Hogyan alakul át a munka világa és a vezetés  a tudás-intenzív szervezetekben?

Pécsi Tudományegyetem Nyelvtudományi Doktori Iskola Kommunikáció Doktori Program. Domschitz Mátyás: doktori disszertáció összefoglaló. Konzulens: Horányi Özséb 2010

Ha a munka kommunikáció…

  1. 1. A munka világa és a vezetés átalakul a tudás-intenzív szervezetekben

A tanulmányt végig kísérő gondolat, hogy a dolgokat előállító, munka helyén egyre inkább kommunikációt találunk, s mindez átalakítja a vezetést és a szervezetek világát. A korábbi – jellemzően dolgokkal foglalkozó - munka másik oldalán a munka „tárgya” volt. Az ilyen munka tárgya tárgy volt, azaz nem gondolkodó, érző, értő, stratégiával dolgozó értelmes lény, ...

Tovább Szólj hozzá

közösség munka prezentáció kommunikáció együttműködés tudásmenedzsment hálózat értekezlet változás tudás fejlődés menedzsment bemutatkozó értelem meeting tudástársadalom szervezetfejlesztés szervezeti kultúra tudásszervezet értekezletvezetés Tudástőke kooperatív vezetés tudásmunka

2018. feb 12.

Mi még offline térben nőttünk fel

írta: Domschitz Mátyás
Mi még offline térben nőttünk fel

tari_annamaria.jpg

"a mai szülők generációjának még volt offline gyermekkora. Ők még tudják, milyen gyereknek lenni, békát bottal piszkálni, beszélgetni, játszani, megtanulni kapcsolatokat kialakítani, a világot saját tapasztalatok alapján, a biológiai életkorhoz kötötten, lassan megismerni. Ez még az 1980 után született Y-generáció mai harmincasaira is igaz, akik a könyvespolcok alá születtek, de már a web 2 világában nőttek fel."

"A szülőknek abszolút kötelessége lenne, hogy élményeket mutassanak a gyerekeiknek az offline világban is. Játszanak táblás társasjátékot, menjenek el bábszínházba, moziba, játszótérre, kirándulni. Tudom, hogy ez néha nehéz, de az offline világ megismerését nem lenne szabad alárendelni az online világ ...

Tovább Szólj hozzá

2018. feb 10.

Életvezetési igények - ezoterikus marhaságok

írta: Domschitz Mátyás
Életvezetési igények - ezoterikus marhaságok

Igény az életvezetési tanácsokra   hogyan_csinald_mindent.jpg

Minden tantárgyat úgy kezdtem az egyetemen, hogy elvittem egy bőröndnyi könyvet, kiterítettem az előadóban, s megkértem a diákokat, hogy kedvükre lapozgassák, „szagolgassák”, s ami tetszik, annak az adatait írják fel. (később ezekből beadandó könyvismertetőket lehetett írni). Gyakran megcsinálom ezt szervezeti tréningeken is.

A könyvek nem mindegyike tudományos könyv, van köztük úgynevezett „hogyan csináld” féle. A vezetéselmélet tantárgyhoz a vezetési - szervezetszociológiai szakirodalom mellé mindig viszek ilyen önfejlesztő könyveket is. S a könyvek tudományos státuszát így magyarázom: A tudományosság szerint, ha sorba rendezem a könyveket, akkor baloldalon lennének a „gagyi” ...

Tovább Szólj hozzá

tudomány ezoterikus életvezetés

2018. jan 30.

a szabad kalandozást és a módszeres tanulást kellene összeegyeztetni.

írta: Domschitz Mátyás
a szabad kalandozást és a módszeres tanulást kellene összeegyeztetni.

"Az új munka készségei és az oktatás előtt álló kihívások

A terjedő tudásmunka is új igényeket támaszt a közoktatás irányába.

oldnewschool.jpgA tanulás képessége. A tanulás képessége előbb van logikailag, mint a tanulás és a tudás (mert ha nem tud tanulni, nem tanul, s nem lesz tudása.). A tanulás: munka saját magunkon. Nem adjuk át – ha nem veszik át. Ezért ezt kell előbb megtanítani.

A tudásalapú munkához a tudást meg kell szerezni. Ki kell mondani, hogy tanítás nincs tanulás nélkül. Minden tanulás a tanuló munkája saját készségeinek a fejlesztésén. Ezért a pedagógiának a tanulói aktivitásra kell építeni. Amit a diák cselekszik, azt tanulja meg. Ha a cselekvése tananyag memorizálása és a felidézése, akkor ezt a ...

Tovább Szólj hozzá

oktatás gondolkodás innováció fejlesztés fejlődés egyenlőtlenség nevelés problémamegoldás

2018. jan 28.

A közgazdaságtan reformációra vár

írta: Domschitz Mátyás
A közgazdaságtan reformációra vár

"1. A gazdaság végső céljáról a társadalomnak kell döntenie. Egyetlen gazdasági célt sem választhatunk el a politikától. A siker mérőszámai is politikai választások eredményei.

2. A gazdagság és a jövedelem eloszlása alapvetően határozza meg a gazdasági valóságot, ezért annak a gazdasági elméletekben is szerepet kell kapnia.

3. A ...

Tovább Szólj hozzá

közösség gazdaságtan

2018. jan 28.

Boldogságmérés 2017

írta: Domschitz Mátyás
Boldogságmérés 2017

A szabadság érzése is egy boldogságtényező

"A Gallup felmérésében a részvevőknek arra is válaszolniuk kell, hogy szabadnak érzik-e magukat a döntéseik meghozatalában életük során. Noha a kérdésre csak igen-nem alapú válasz adható, ami nem elegendő ahhoz, hogy árnyalni lehessen az eredményeket, így is óriási országok közötti különbségeket láthatunk: a válaszadók átlagosan 71%-a felel igennel erre a kérdésre, ugyanakkor vannak országok, ahol ez az arány csupán 26%, míg máshol 98%.

  Ha csupán az emberek 10%-a válaszolna nem helyett igennel, az a boldogság szintjében globális szinten hasonló növekedést okozna, mint az egy főre jutó GDP 40%-os emelkedése.

És hogy mindez hogyan köthető a boldogság társas-társadalmi ...

Tovább Szólj hozzá

oktatás közösség boldogság centrum életvezetés life coaching egyenlő hozzáférés nyitott társalom