2011. már 27.

A tudás és nem tudás fokozatai

írta: Dr Domschitz Mátyás
A tudás és nem tudás fokozatai

 
Több helyről is hallottam ezt a skálát, nem ismerem az eredeti forrást, ha valaki tudja, szívesen venném, ha megosztaná.
 
1. fok: Nem tudom, hogy nem tudom
Ezen a fokon olyan vagyok, mint az ablaküvegnek repülő légy, arról sincs tudomásom, hogy nem tudok valamit. Gyakran beleütközök problémába, s újra és újra rosszul oldom meg, s nem értem, miért.
A nem ismert hiányok miatt nem is tudok fejlődni ezen a területen. Ilyenkor azok a társaink, barátok, kollégák, szakértők, akik látják, amit mi nem, tudnak segíteni, hogy felismerjük a hiányosságainkat.
 
2. fok: Tudom, hogy nem tudom
Ezen a fokon már azt tudom, hogy itt nem tudok valamit, és a tudás keresésére indulhatok. Elkezdhetek önállóan javítani, elkezdhetek tájékozódni megoldások iránt, igénybe vehetek szakértői, tanfolyami, iskolai szakmai segítségeket. Ez egy fontos tudás, mert keresésre indít. A felszínesen megértett "pozitív gondolkodás" szerint erre nem szabadna gondolni. De lehet úgy gondolni, hogy tudom, hogy mit nem tudok, és képes vagyok megtanulni. És máris az egyébként eredményes pozitív gondolkodásnál vagyok.
 
3. fok: Tudom, hogy tudom
Megszereztem a tudást, és erről tudomásom van, tudatosan használhatom. De ez a tudatosság miatt még nem megy könnyen. Mint, amikor autót tanultunk vezetni. Kezdő és tanuló vezetőként nagyon koncentráltunk a vezetésre, a pedálokra, az autó kezelő szerveire, ekkor tudatos kontroll alatt használtuk ezt a tudást, s tudatosan figyeltünk arra, hogy hol vannak a pedálok, a sebességváltó, s közben nem biztos, hogy a forgalomra is figyeltünk. Eleinte görcsös ez a tudás.
 
4. fok: Nem tudom, hogy tudom
Ez a legmagasabb fokú működés, mert itt már a tudás, és annak alkalmazása tudattalan vezérlés alá került. Az autóvezetés példájával: mikor már beletanultunk, a pedálokra nem kellett figyelni, mert már szokásszerűen használtuk e tudást. Már a forgalomra, a tájra, az úticélra tudunk figyelni.
 
A világ változik, és sokszor az is kiderül, hogy újat kell tudni, és az is, hogy sok régi szokásom, amit használok, mert beváltak a múltban, elavul, már akadályoz a jelenbeli sikereimben. Ilyenkor e régi tudásokat is fel kellene tárni (tudni kellene, hogy van itt valami régről hozott szokás, ami akadályoz). Amíg a világ változik, a tanulás szükségessége állandó.
 
Néhány egyszerű tanács a kreativitásfejlesztés tudásából
  • kikapcsolódásként időnként nézz bele olyan újságba, könyvbe, amit még soha nem olvastál, s nem is érdekelt.
  • időnként menj azon az útvonalon, amerre nem szoktál,
  • hallgass meg, nézz meg olyan adót, amelyet nem szoktál
  • csinálj valamit, amit nem szoktál …
 
Így megtudhatsz olyasmit, amit nem tudsz egyébként, ezzel gyakorlod a nyitottságot, s a kreativitást.
 
A tudott és a nem tudott tudás szervezeti megkülönböztetését használja a tudásmenedzsment is, erről a következő bejegyzésben írok.

 

Kapcsolódó link:

http://www.aquaria.hu/

Szólj hozzá