2022. okt 18.

Tudásalapú, vagy ipari társadalom - első rész

írta: Dr Domschitz Mátyás
Tudásalapú, vagy ipari társadalom - első rész

A pedagógusokért tüntetők, ha tudják, ha nem egy hatalmas átalakulásért küzdenek. Az ipari kapitalizmus kialakulásához hasonló mély átalakulásban vagyunk. Az országok most az ezt meghaladó tudásalapú gazdaság kiépítésében versenyeznek.

pedagogustuntetes.png

 A nyertesek magasan képzett munkaerővel, nagy hozzáadott értékű munkát végeznek. Ezzel gazdagságot, erős középosztályt építenek.

A képzetlen vesztesek nem tudnak eléggé bekapcsolódni az értékesebb tudásmunkába és segélyre szorulnak.

A tőke szabad mozgása leszűkítette a kormányok mozgásterét, ám a legfontosabb nemzeti feladat a magasan képzett emberek kifejlesztése maradt. A skandinávoknál jobb a közoktatás, a németeknél a szakoktatás, az ázsiaiak szorgalmasabb tanulók, jobbak az amerikai egyetemek. Akkor bedobjuk a törülközőt? Van, amit nem csinál meg más helyettünk. A mi tudásalapú társadalmunkat nekünk kell kiépíteni. Most.

A kulcs: Az emberi erőforrás fejlesztése. Ez elsősorban oktatást, egészségügyet, szociális biztonságot jelent. 

Egy sorozatban ezt járjuk körbe. 

Kulcsszavak: tudásalapú társadalom, hozzáadott érték, oktatás, középosztály, innovációs verseny, bérverseny.

A hetedik világ blog küldetése, hogy segítse a tudásalapú társadalom kialakulását.

[A sorozat épít a Megújuló Magyarországért Alapítvány támogatásával készült tanulmányra, és a „Párbeszéd” tudásalapú munkacsoportjában szervezett vitákra. Egy közpolitikai vitairat formájában megjelent a Jel-Kép folyóiratban

Kép

Szólj hozzá