Új világ - A tudásalapú társadalom. Közpolitikai vitairat
Új világ - A tudásalapú társadalom. Közpolitikai vitairat
Megjelent a Jel-Kép 2017.3. számában
Absztrakt
Az ipari kapitalizmus kialakulásához hasonló mély átalakulásban vagyunk. Az országok most az ezt meghaladó tudásalapú gazdaság kiépítésében versenyeznek. A nyertesek magasan képzett munkaerővel, nagy hozzáadott értékű munkát végeznek. Ezzel gazdagságot, erős középosztályt építenek. A képzetlen vesztesek nem tudnak eléggé bekapcsolódni az értékesebb tudásmunkába és nagy segélyre szoruló tömeget alkotnak.
A tőke szabad mozgása leszűkítette a kormányok mozgásterét, ám a legfontosabb nemzeti feladat a magasan képzett emberek kifejlesztése maradt. A skandinávoknál jobb a közoktatás, a németeknél a szakoktatás, az ázsiaiak szorgalmasabb tanulók, jobbak az amerikai egyetemek.
Akkor bedobjuk a törülközőt? Van, amit nem csinál meg más helyettünk. A mi tudásalapú társadalmunkat nekünk kell kiépíteni. Most.
Közpolitikai vita
A tudásalapú társadalom komplex, integrált rendszer. Látványosan az oktatás, de az összes társadalmi tényező együttes fejlesztését igényli. Mindez alapvető változásokat jelent a mai politikában, mivel ellenkező irányba mutat, mint a rendszerváltás utáni összes kormány neoliberális politikája.
A váltás türelmes vitákat, tájékoztatást, a program fokozatos továbbfejlesztését igényli, ezért is kell széles társadalmi vitára bocsátani.
A következő oldalakon olvasható vitaindítóhoz olyan témákban várunk ̶ természetesen nem aktuálpolitikai, hanem tudományos - hozzászólásokat, mint a tudástársadalom fogalma, értelmezése; tudás- és tőkefajták és egymáshoz való viszonyuk; tudástársadalom és globalizáció; hol tart Magyarország a tudástársadalom kiépítésében; mi minden szükséges ahhoz, hogy Magyarország jelentősen előre tudjon lépni a tudástársadalom felé; egyenlőtlenségek és felszámolásuk lehetőségei; és hasonlók.
A Szerző és a szerkesztőség előre is köszöni a hozzászólásokat, amelyek a jövő évi első számunkban fognak megjelenni.
A tanulmány a Megújuló Magyarországért Alapítvány támogatásával készült, és épít a "Párbeszéd"
tudásalapú munkacsoportjában szervezett vitákra.
Kulcsszavak
tudásalapú társadalom, hozzáadott érték, oktatás, középosztály, innovációs verseny,
Itt olvasható a teljes tanulmány.