2016. sze 21.

Az iskolának arra kell nevelni, hogy a diákok ne versenytársnak, hanem erőforrásnak tekintsék egymást

írta: Dr Domschitz Mátyás
Az iskolának arra kell nevelni, hogy a diákok ne versenytársnak, hanem erőforrásnak tekintsék egymást

team_history.jpgAz új munka készségei és az oktatás előtt álló kihívások.5 Csapatmunka

A tudásintenzív munkában olyan kommunikációs helyzetek kellenek, ahol nem dominálhat egyetlen szempont (a vezetői sem), és a megoldásnak többféle szempontból kell jónak lenni. A problémamegoldó rendszer nem működik jól, ha egy központú - monarchikus. Heterarchikusnak kell lenni. Mert a hatalom torzítja a kommunikációt.

Az iskolának is erre kellene felkészíteni.

A korábban bemutatott problémamegoldó modell segítségével:

Ha a vezető azt hiszi, hogy mindent tud, s mindent kontrollálhat, a rendszere butul. Éppen attól veszíti el a kontrollt, hogy mindent kontrollálni akar. Ez megtörténik a személyes döntésekben, a szervezetek vezetésében, és sajnos az ország vezetésében.

Ha a diák azt tanulják, hogy a tanárnak van mindenben igaza, és ezt a hatalmával ki is kényszeríti, akkor az iskola éppen azt a modellt tanítja,  amit a korszerű munkahelyek már elhagynak.

A mai munkahelyeken a problémamegoldás szinte minden fázisában csapatmunkában kell dolgozni.

A vezetői munka és a szakemberek munkája kommunikatívabb lett, s olyanná vált, hogy felerősödött benne az innovatív munka, ami magas fokú biztonságot és szabadságot igényel.

A bonyolultabb, kommunikatívabb munka hozzáadott értéke magasabb. Ebből jön létre innováció. Az ilyen munkák olyan helyen tudnak telephelyet találni, ahol erre képes embereket és (munka)kultúrát találnak. Ezek a munkák magas értékű innovációs versenyben vannak. S ezért a díjazásuk is magasabb. Az innováció mag-régióiban sűrűsödnek az ilyen munkák telephelyei. Például a skandináv országokban.

A bemutatott problémamegoldási fázisok mindegyikében k kell alakítani a csoportmunka készségeit.

Az iskolában arra kell nevelni, hogy a diákok társaikat erőforrásnak, és ne versenytársnak tekintsék

Kép

  • http://www.canajoharieschools.org/News/2012-13/1213MSWheel.cfm
Szólj hozzá

együttműködés társadalom tudás csapatmunka tudástársadalom tudásszervezet Tudástőke tudásmunka