Hálózati jellemzők és a bizalom. Delfin metafora 8.
intelligens egységek együttműködő hálózata, 
ami az együttműködő delfinek csoportjaihoz hasonlítható
Új metaforával írható le a tudás-intenzív társadalom kapcsolatrendszere, melynek lényege, hogy az valójában intelligens egységek együttműködő hálózata, ami az együttműködő delfinek csoportjaihoz hasonlítható.
A hálózatok jellemzői
(E részt egy hálózati tréningen tanultakból veszem, s a forrás: Johannison: Hálózati stratégiák. 1986)
Egyidejűleg több szereplő van jelen a hálózatban. Nem egy szervezet van a rendszerben, hanem több, egymással nem hierarchikus kapcsolatban álló szervezetek, vagy személyek a tagjai.
A hálózat szereplői egyenrangú kapcsolatban állnak, annak ellenére, hogy szerepeik, feladataik eltérőek. Ez a kapcsolat a különbözőségek egyenlőségét jelenti. Ott van kapcsolat, ahol a különbözőségek kiegészítik egymást.
A szereplők segítik, fejlesztik, és megváltoztatják a hálózatot. Mindegyik szereplő a maga viselkedésével alakíthatja a hálózatot.
A hálózat, erőforrás összegzési mód. A hálózat az erők összegzésének és koordinálásának olyan korszerű módja, amelyben a résztvevők úgy sokszorozzák meg hatékonyságukat, hogy közben megőrzik önállóságukat. A hálózat sokkal inkább a források szervezésének eszköze, semmint egy módszer a tulajdon kezelésére.
Ha nehéz szerződéssel irányítani, különösen fontos a hálózat kialakítása
Helyi kapcsolatok. A helyi kapcsolatok hasznosak, amikor más hálózatokat próbálunk megkeresni
Mindenki benne van. Mindenki potenciális tagja egy hálózatnak, ezért érdemes figyelnünk az alkalmazottak hálózataira is.
Racionalitás és spontán emberi együttműködés egyensúlya. Kerüljük a túlzott racionalitást a hálózati kapcsolatok keresésében és kialakításában!
A szervezetközi bizalmat javító tényezők
(Forrás: Futó Péter- Hurton Emese: Az alvállalkozói kapcsolatok támogatása. Ipargazdasági kutatóintézet)
- minél specializáltabb berendezések és minél specializáltabb tudás jellemzi a fővállalkozó cégeket,
- minél inkább ügyfél-specifikus termékeket szállít egy alvállalkozó, és minél nagyobb részvételt biztosítanak egy alvállalkozónak a kutatási, fejlesztési és tervezési folyamatban,
- minél nagyobb piaci érdekek fűződnek ahhoz, hogy a termékciklus lerövidítésével az új terméket gyorsan piacra dobják,
- minél nagyobb érdekek fűződnek ahhoz, hogy a terméket differenciálják, és a tevékenységeket diverzifikálják,
- minél elterjedtebb a termékek differenciáltságán alapuló minőségverseny, és minél kisebb szerepe van az árversenynek,
- minél gyorsabban, biztosabban nő a termék iránti igény,
- és minél jellemzőbb, hogy a fővállalkozók segítik alvállalkozóikat a tőkéhez jutásban, például úgy, hogy a bankok felé garantálják az utóbbiak bankkölcsöneit.
- minél stabilabb alkalmazásban állnak a közép- és felső vezetők az alvállalkozóknál, annál inkább ösztönözve van, a fővállalkozó arra, hogy technológia transzfert hajtson végre az alvállalkozó cégben.
- minél jellemzőbb egy gazdaságra, szervezeti együttműködésre, hogy egy nagyobb cégből, szervezetből a tulajdonos áldásával kiválhatnak, kirajzhatnak a tehetséges munkatársak vezette kisvállalkozások, annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy az így kivált kisvállalkozások és a régi anyavállalat között gyümölcsöző és elkötelezett alvállalkozói-fővállalkozói kapcsolat fog létrejönni.
- ha a régi kollégák az anyavállalathoz fordulnak képzésért, hitelekért és új üzletekért.
- Minél nagyobb bizonytalanság jellemzi a termékre vonatkozó piaci igényt, annál több lesz az olyan fővállalkozó, amely rövidtávú szerződéses viszonyra fog törekedni alvállalkozóival.
- Minél nagyobb a fluktuáció az alvállalkozó cég személyzetében, annál kedvezőtlenebbek a körülmények az elkötelezett szerződéses kapcsolatok kialakítására.
- Ha a kirajzás a korábbi tulajdonos ellenérzésével, sőt annak akarata ellenére jön létre, akkor ezekre a későbbi vállalatközi kapcsolatokra nem lesz lehetőség.
A szervezetközi bizalmat rontó tényezők
(Forrás: Futó Péter- Hurton Emese: Az alvállalkozói kapcsolatok támogatása
Minél nagyobb bizonytalanság jellemzi a termékre vonatkozó piaci igényt, annál több lesz az olyan fővállalkozó, amely rövidtávú szerződéses viszonyra fog törekedni alvállalkozóival.
Minél nagyobb a fluktuáció az alvállalkozó cég személyzetében, annál kedvezőtlenebbek a körülmények az elkötelezett szerződéses kapcsolatok kialakítására.
Ha a kirajzás a korábbi tulajdonos ellenérzésével, sőt annak akarata ellenére jön létre, akkor ezekre a későbbi vállalatközi kapcsolatokra nem lesz lehetőség.
A témáról olvashatsz még itt:
http://www.typotex.hu/konyv/domschitz_matyas_el_vagyunk_havazva
Képek:
http://www.flickriver.com/photos/snarkphoto/tags/capemay/
http://thesumofmyidiocy.blogspot.hu/2012/09/equality.html
http://www.microsoft.eu/digital-policy/events/digital-values-series-human-trust.aspx