2017. sze 24.

A bölcsesség nem tanítható

írta: Dr Domschitz Mátyás
A bölcsesség nem tanítható

bolcsesseg.jpg

"Sziddhárta így szólt:- Igen voltak gondolataim, felismeréseim is egyszer-másszor. Néha, egy egy órára vagy egy napra, úgy éreztem magamban a tudást, ahogy az ember a szívében érzi az eleven életet. Sok gondolat volt, nem is egy, de nehezemre esnék közölni őket. Tudod, Govindám, ezek közöl a gondolatok közül, amikre rájöttem, az egyik ez: bölcsesség át nem adható. Az a bölcsesség pedig, amit a bölcs mégis át akarna adni, mindig bolondságnak hangzik.

- Tréfálsz? - kérdezte Govinda.

- Nem tréfálok. Csak azt mondom, amit megtapasztaltam. A tudás átadható, a bölcsesség, azonban nem. A bölcsességet lehet megtalálni, lehet aszerint élni, a sodrásához igazodni, csodákat tenni általa, de kimondani és megtanítani nem lehet. Ez volt az, amit már fiatalember koromban is sejtettem néha, ez a sejtés hajtott tovább, hogy elhagyjam mestereimet. Rátaláltam egy gondolatra, Govinda, amelyet te megint tréfának vagy bolondozásnak tartasz majd, jóllehet ez a legokosabb gondolatom. Ez pedig a következő: Minden igazságnak az ellentéte is igaz!

egyetem_1.jpg

Ami így értendő: az igazságot csak úgy lehet kimondani, szavakba formálni, ha sarkítva van. Sarkítva van minden, amit gondolatokba lehet formálni és szavakkal kimondani, és minden sarkított féligazság nélkülözi a teljességet, a kerekséget, az egységet. ... A világ maga azonban, a Létező, bennük és körülöttünk, sohasem sarkított. Az ember vagy cselekedete sohasem egészen szanszára, nem is egészen nirvána, az ember sohasem teljesen szent vagy tökéletesen bűnös.

(Hermann Hesse: Sziddhárta. Európa diákkönyvtár, Budapest, 2011. 120-121 o)

Kép:

  • http://www.viralnovelty.net/5-tips-get-personal-wisdom/
  • https://www.socialsciencespace.com/2014/03/will-tech-kill-university-lecture
Szólj hozzá