Miben különbözik a tudástőke az anyagi tőkétől?
1. Aki tud, az tulajdonos
Az anyagi tőkét birtokolhatja úgy valaki, hogy más dolgozik vele. Ez nem mondható el a tudástőkéről. Ez az emberek személyiségéhez tartozik. Nem lehet elvenni.
És csak úgy lehet dolgozni vele, ha elsajátítottuk. A tudás birtokosa ezért részes a tulajdonban. Olvasd itt.
2. Nem központosítható, nem halmozható fel olyan mértékben, mint az anyagi
Pénzt, tőkét, hatalmat lehet központosítani, de tudást nem.
Míg a bankszámlámon elférne a világ összes pénze, a fejemben nem férne el a világ összes tudása. A tudás közösségi. Olvasd itt.
3. A tudás demokratizálja a hatalmat
A növekvő számú tudásbirtokos révén a hatalomkoncentráció anakronisztikussá válik. A nagy hatalom-koncentrációjú rendszerek lemaradnak a tudásalapú versenyben. Az államok szintjén ezt szolgálják a fékek és ellensúlyok rendszerei. Olvasd itt.
4. A tudás növekszik, ha megosztjuk
Ha neked adok egy tárgyat, akkor ez nálad többletet jelent, s nálam kevesebbet.
Ha pénzt fizetek neked, akkor a te pénzed nő és pont annyival csökken az enyém.
A tudást, ha megosztjuk, akkor az a megosztóé is marad. Ezért a tudás a megosztásával nő.
A megosztás növekedési forrás. Olyan, ami nem csökkenti máshol a javakat. Olvasd itt.
5. A tudás a személyiséghez van kötve. Tulajdon, ami tulajdonság.
A tudást nem lehet odaadni senkinek, anélkül, hogy aki kapja, az ne dolgozna meg érte.
Csak tanulva lehet elsajátítani. A tudás személyes. Olvasd itt
6. Az új típusú egyenlőtlenségek tudáson alapulnak
Vannak országok, ahol a magas hozzáadott értékű tudásmunka a jellemző. Ezt jobban is fizetik. Ezek az országok innovációs versenyben vannak. Abban versenyeznek, hogy ki tud nagyobb hozzáadott értékű megoldásokat kidolgozni.
Máshol - például Magyarországon - az olcsó munkán alapuló ipari munka társadalmát építik. Amelynek kicsi a hozzáadott értéke. Ez a munka árversenyben van más országokkal. Abban versenyez, hogy ki tud olcsóbban dolgozni. Ezt meg nem lehet jól fizetni. Olvasd itt.
7. A tudásalapú társadalom egy összetett rendszer
Az oktatás nagy mobilitási esélyt ad mindenki számára. Az oktatás révén ki lehet kerülni a szegénységből és be lehet kerülni a középosztályba.
Van esélyteremtés az iskola és óvoda előtti időszakban. A gyerekek egyenlőbb képességekkel érkeznek az iskolába
A magasabb oktatás révén többen dolgoznak, és magasabb értékű munkát tudnak elvállalni.
A jobb képességű emberekkel rendelkező térségekbe, országokba szívesen megy a tőke a magas hozzáadott értékű munkákkal, ezért itt sok innováció születik.
A magasabb értékű munka jobb béreket jelent.
A (magasabb) béreket elköltik, ez keresletet jelent más vállalkozások számára, ez serkenti a gazdaságot.
Erősödik a középosztály, kevesebb a segélyre szoruló. Olvasd itt.
Lájkolj minket itt