Nézz így a munkára! Tudáskombináció. A vezetői munka ilyen.
Új metaforával írható le a tudásgazdaságon alapuló termelésben egy újfajta vállalati kapcsolatrendszer, melynek lényege, hogy az intelligens egységek együttműködő hálózata, ami az együttműködő delfinek csoportjaihoz hasonlítható.
Régen a vállalati növekedésről a „nagy hal megeszi a kis halat” törvényét tanultuk. Ez szerint a versenyhez egyre nagyobbnak kell lenni. Pár évtizeddel ezelőtt az áttekinthető kreatív kis szervezetek divatja volt soron a „kicsi szép” jelszavával. Ma azt mondják „a gyors hal lehagyja a lassút”. A gyors alkalmazkodáshoz viszont intelligensnek kell lenni.
A csapatban élő delfin kimagaslóan intelligens, de erejét, társas élete és intenzív kommunikációja adja. A delfinraj többet tud, mint az egyed, például csapatban képes legyőzni a cápákat is. A hasonlat vállalati megfelelőjeként az intelligens alkalmazottak csoportjaiként működő vállalatok tudnak csak nagy sikereket elérni. És ugyanígy eredményesek az intelligens vállalatközi hálózatok is.
Váltás a technikai munkaszervezés felől az emberi rendszerek felé.
A blog a tudás-intenzív szervezetekben folyó vezetési munkát kívánja elősegíteni. Bemutatja azt a fogalmi hálót, tapasztalatokat, amelyekkel szervezetek fejlesztésén dolgozunk. A szövegeket végigkísérő gondolat, hogy a dolgokat előállító, a dolgokkal foglalkozó munka helyén egyre inkább kommunikációt találunk, s mindez átalakítja a vezetést és a szervezetek világát. Egy csomó vezetési probléma abból adódik, hogy a vezetés nem figyel erre.
A korábbi – dolgokkal foglalkozó - munka másik oldalán a munka „tárgya” volt. Ez nem gondolkodó értelmes lény volt, hanem kiismerendő „természet”, amelyet alkalmas fogásokkal alakítani tudunk. Ez a mechanikus modell határozta meg a korai szervezési, vezetési megközelítéseket.
Ám a vezetés-szervezés már a kezdetektől sem csak a technikai oldallal foglalkozott, hanem az emberivel is. Ahogy haladunk előre az időben, szaporodnak a szinte csak szellemi munkával dolgozók. Itt a munka másik oldalán nem átalakítandó „természet” van, hanem (viszont-) gondolkodó ember. Ez a munka kommunikatív. Ezért át kell alakítani a szervezetekről való gondolkodást, a társadalmi- kommunikatív természetű modellek szerinti gondolkodássá.
Barátaimmal, már több mint húsz éve a „hatékony és emberközpontú együttműködési kultúra” fejlesztésén dolgozunk. Az a tapasztalatunk, hogy a termékek értékében egyre nagyobb hányadot jelent a beépített tudás. Így az érték egyre inkább olyan munkából származik, amelyet sok különféle szaktudás együttműködése előállított elő.
A mai munkára leginkább tudások kombinációjaként érdemes tekintenünk. A régire is, de az efféle tekintés igénye mai. Ma a szervezetek akkor hatékonyak, ha tudnak ember-központúan is együttműködni. Mert a problémák megoldásához szükséges felkészültség a személyiségekben van. Nem lehet hozzáférni az ezt hordozó, emberek nélkül.
Ez a gondolat hatotta át a munkánkat, s az idő során eredeti küldetésünkre koncentrálva azt vettük észre, hogy a tudáskombináció szakértőivé váltunk, és sok szervezetnek éppen erre van szüksége.
A tudáskombináló munka a "Tudásalapú emberi rendszer" megközelítést igényli.
Az ilyen munka előkészítése is kétirányú kommunikációt igényel. Írj ide.
Képek
- https://www.aim.com.au/blog/how-build-emotionally-intelligent-teamhttps://www.irishtimes.com/business/work/world-of-work-seven-ways-to-communicate-with-your-staff-1.2330596
- https://www.flickr.com/photos/9023806@N08/1873227857