Cselekvéskoordináció. Hogyan értjük meg egymást? 3.
Cselekvéskoordináció
Az előző szövegben bemutatott példák a közös figyelemről maguk is a cselekvéskoordináció példái voltak, a belső reprezentációk koordinálását mutatták be.
Az előzőekben leírt modell segítségével magyarázhatjuk azt is, ahogy az emberek létrehozzák közös tudásaikat. Lehet például ez a közös tudás az összeszokott zenekar tudása is. Vagy egy focicsapatban az a tudás, amely akkor aktualizálódik, amikor a jobbszélső elszalad jobboldalt, s tudja, hogy a középcsatár is szalad középen, mert a középcsatár tudja, hogy a jobbszélső tudja, hogy a középcsatár ott lesz, mikor be fogja adni a labdát, s ezért a középcsatárnak a jobbszélső beadja a labdát és így tovább.
A jobbszélső és a középcsatár belső világai között nincs átfedés. Mi akkor a közös? Itt a felek kölcsönösen a problémamegoldás szempontjából kielégítően reprezentálják egymás felkészültségét. A tudásuk közössége úgy értelmezhető, hogy ami az egyikben (sajátvilágában) van, az más, de analóg azzal, ami a másikban van, s ez az analógia segít abban, hogy kölcsönösen kielégítően reprezentálják egymás cselekvését.
Egymás kölcsönös modellezése
A „másik” viselkedésének leírása pontosabb, ha a leírás – a másik reprezentációja tartalmazza azt is, hogy a másik is reprezentálja, tartalmazza a közös cselekvést. A focicsapat példájában ezt könnyen be is láthatjuk, a középcsatár tudja, hogy a jobbszélső tudja, hogy a középcsatár el fog szaladni középen, és a jobbszélső be fogja neki adni a labdát. Ezért ezt ábrázolhatjuk így (itt már csak a középcsatár modelljét bemutatva:
A középcsatár miközben a lehetséges játékot (annak egy részletét) reprezentálja, reprezentálja önmagát (KRK) a másikkal (JRK) való lehetséges viszonyban – ez az ábrán a középcsatár reprezentációja.
De jobb a modellje ha jobbszélsőt is reprezentálónak reprezentálja, olyannak, aki reprezentálja önmagát a másikkal való viszonyban. Az ábrán JRJK van, s ez a „jobbszélső reprezentációja jobbszélsőben középcsatár szerint” jelentésű és KRJK van, ami a „középcsatár reprezentációja jobbszélsőben középcsatár szerint” jelentésű.
Az a középcsatárban nem átélhető, hogy a jobbszélsőben mi van. Mert nem fér hozzá. Ám azt megteheti, hogy a másik modelljéről alkotott modelljébe „kölcsönadja”, „behelyettesíti”, „beírja” saját belső szándékait, gondolatait, s úgy képzeli el a másikat, mintha az is hasonlóan gondolkodna, reprezentálna, mint ő. És ez jobb reprezentációt, s ezzel sikeresebb viselkedéskoordinációt tesz lehetővé, s ezért gyakran „bejön”. E belső reprezentációk is kipróbálhatók, és a viselkedéssel együtt, az eredmények ismeretében korrigálhatók és pontosíthatók. S az edzéseken éppen ez történik.
S ha képes vagyok reprezentáló másikat reprezentálni, ugyanígy képes vagyok magamra, mint külsőleg láthatóra is gondolni. S ez teszi lehetővé az önreflexiót.
A középcsatár, ha el tudja magát képzelni, mint akit elképzel a jobbszélső, már el tudja képzelni magát külső szemmel. Akkor, is ha ez valójában belső szem, s képzelt a külső. De ez még pontosabb reprezentációk és önreflexiók lehetőségét rejti és ezen keresztül jobb problémamegoldó felkészültséget.
Mindegyikünk számára a többiek felkészültségeket hordozók, s ha e felkészültségek többek is mint, amit az egyes személyek hordozni tudnak, a többiekkel való együttműködés szükséglete kikényszeríti, hogy reprezentálni tudják egymást. És erre az itt bemutatott módon képesek vagyunk. Így alakulhat ki a munkamegosztás és a specializáció.
A munkamegosztáshoz szükséges, hogy problémamegoldás esetén a résztvevők egymástól funkciókban különböző állapotokat felvehessenek. (jobbszélső, középcsatár) Ez az egyéni tudáshoz képest többlet felkészültség létét teszi lehetővé, úgy, hogy bizonyos felkészültségek az egyiknél vannak, mások a másiknál. Közben a csoport „egész” tudását a csoport hordozza, de nem úgy, hogy minden tagja ugyanúgy részesedik belőle. Én hajtom a vadat, s te lövöd le. Én játszom a basszust, s te a szólót. A felkészültségek differenciálódásának az is a következménye, hogy a nyelvi kommunikációban hordozott felkészültség több mint, amit egy személy tud hordozni, s a csoport egésze hordozhat olyan felkészültségeket, amelyet már egy tagja sem képes egyedül.
Az így differenciálódott személyek közössé tett, megosztott tudása új probléma-megoldási lehetőségeket teremt, amelyek lehetnek sikeresek és kudarcosak, és érvényes lehet rájuk a szelekció elve, s ezért e tudáskombinációk is fejlődhetnek, tökéletesedhetnek az első szövegben bemutatott "dennetti" lények módján, de emberi hordozójuknak nem kell már feltétlenül szelektálódni, gyakran elég, ha felkészültségeiket cserélik ki jobbakra.
A „vadászok veletek” gondolat segítségével kialakulhat így például a „vadászat” több személy által hordozott komplex tudása, ami fokozatosan elkülönülhet az egyes hordozóktól, de nem különülhet el a csoport egészétől. A „kovácsolok apával” cselekvések sorozatából kialakul a „kovácsolás” komplex tudása és így tovább. Így e komplex tudások túlélhetik személyes hordozóikat, mert reprezentációjuk a csoportban van. E munkamegosztásból adódó felkészültségek egymás mellettisége révén kialakulhatnak új és új kollektív ágensek (csoportok, szakmák, szervezetek, nemzetek, nemzetek közötti szerződések, ezek rendszere, államközösségek). S kialakul az emberiség globális társadalma.
Az ilyen módon leírt komplex felkészültségek az egyes egyének szempontjából külső objektív státusra tettek szert. A kommunikáció intézményei lehetnek ilyen kollektív problémamegoldó komplexek, mint például a modern társadalom fontosabb alrendszerei, amelyek a társadalom egy-egy területén található problémamegoldásokra specializálódtak, ilyenek például a jog, a gazdaság, egészségügy, a művészet, de ilyennek tekinthető minden szervezet is, amely valamilyen speciális probléma megoldására specializálódott felkészültségeket hordoz.
Felhasznált irodalom
a szöveg kis változtatással megfelel az "El vagyunk havazva című könyvem egy részletének. ("El vagyunk havazva. Hogyan birkóznak meg a szervezetek a bonyolultsággal a tudásmunka korában? Typotex. 2013.) http://www.typotex.hu/konyv/domschitz_matyas_el_vagyunk_havazva
Képek:
https://pixabay.com/hu/photos/futball-labdar%C3%BAg%C3%B3-futballista-j%C3%A1t%C3%A9k-1447356/
https://www.flickr.com/photos/paullew/4566949257
https://www.needpix.com/photo/1702878/future-smart-home-data-sunset