2013. sze 26.

A váratlan, mint innovációs forrás (1.)

írta: Dr Domschitz Mátyás
A váratlan, mint innovációs forrás (1.)

Szerindipitás

serendipity-unexpected.jpgAz élet hoz váratlan változásokat. A kreatív elmék fel tudják használni. Érdekes, egy kissé misztikusnak tűnő jelenség, amelyet a kreativitásban a “szerindipitás” jelenségének neveznek. A szerencsés véletlenek jelenségének lehetne nevezni.

A kreativitáskutatók ezt a kreatív emberek képességének tartják. A kreatív emberek fel tudják használni a véletleneket problémáik megoldására. Talán úgy, mint ahogyan a Rorschach teszt véletlenszerű tintapacáiba is belelátunk értelmet, ilyen módon használja fel a tudattalan az életünkben elénk került véletlen eseményeket problémáink megoldására.

Ez az a tulajdonságunk, hogy ha nem is azt találjuk, amit keresünk, de amit találunk, azt fel tudjuk használni. Mint a kisgyerek egy darab kaviccsal: tudja használni autónak, hajónak, katonának stb.  Ha el akarjuk érni a célunkat, lehet egyenesen is menni, de kerülőkkel is. A kerülő közben találhatunk sok olyan élményt, tapasztalatot, dolgot, ami megállít és lehet, hogy többet nyerünk velük, mintha egyenesen jutottunk volna a céljainkhoz. Ilyenkor “szerindip” módon járunk el. Ezt a vezetők nem mindig szokták szeretni. Az alkotási folyamatnak abban a szakaszában értékes ez a tulajdonság, amikor az új utakat keressük. Új utakat sokkal könnyebb úgy keresni, hogy nem azon csüngünk, hogy mit akarunk elérni, hanem hogy mit tudunk lépni arra, ami jön. Keresünk valamit, de ha mással találkozunk, akkor megnézzük, hogyan tudjuk azt felhasználni.

A váratlan lehetőségek felismerését lehet fejlesztenivillám.bmp

  • Vélt ellenségből felismerni a lehetőséget (pl. penicillin). Találkoztam egy irattározó vállalattal. A szervezeteknél egyre komolyabb problémát okoz az iratok rendszerezése és tárolása. Ennek az ellenségnek a kezelésére alapítottak egy vállaltot, amelynél el lehet helyezni a szervezetek iratait, s a cég biztosítja az elhelyezést és a gyors hozzáférést. E cég gyorsan megnőtt, s más több nagyméretű csarnokot kellett bérelni az iratok elhelyezéséhez.
  • Kellemetlen siker. Kedvenc termék helyett egy alantas a sikeres. (pl. a magas kapacitású számítógépeket eredetileg a tudományos kutatásokra fejlesztették ki. De ezekből nem tudtak elég sokat eladni. S egyszer csak egy „lényegtelennek tűnő” területen, egy könyvtár vezetője vásárolt ilyeneket a katalógusok feldolgozására. Kicsit később még „komolytalanabb” területen terjedtek el a számítógépek, a gyerekek, s a felnőttek játszottak velük, ezért kifejlesztették a kisebb kapacitású személyi számítógépeket.
  • Gyakori probléma, hogy ezeket az innovációs forrásokat sokan észre sem veszik, mert ennek ellenőrzését nem tervezik.  Ellenőrzésre van szükség! Mi ez a változás, és mi van mögötte?

váratlan siker.jpegVáratlan siker

  • Elemezd hogy a közelmúltban volt e valamilyen váratlan sikered, amire nem is számítottál. Nézd meg, mi lehet ennek az oka. A környezet változott? Te változtál?
  • Ugyanígy elemezd, hogy a közelmúltban volt e (voltak-e) valamilyen váratlan sikered, amire nem is számítottál. Nézd meg, mi lehet ennek az oka. A környezet változott? Te változtál?
  • Mit jelentene számomra, ha ki akarnánk aknázni?
  • Hova vezet ez a jelenség?
  • Mit kellene tennünk, ahhoz, hogy új távlattá, lehetőséggé fejlesszük?
  • Hogyan csináljuk?

 Váratlan kudarcváratlan kudarc.jpg

A 70-es években, Amerikában a lakásárak megemelkedtek, ezért új házakat terveztek, un. alapházakat, amelyek kisebbek, olcsóbbak voltak, mégis hatalmas kudarcot vallott a program. Egy kis cég: megnézte, mi van a jelenség mögött. Megkérdezte a fiatalokat, és az igény az volt, hogy először elég, hogy egy kis tető legyen a fejük felett, megalapozni a későbbi igazi házat. Megoldás: bővíthető lakások, visszavásárlási garancia.

Tanácsok az alkotó gondolkodás kifejlesztéséhez

Vannak egyéni technikák, amelyek segítenek abban, hogy könnyebben kapj ötleteket. Az itt bemutatott tanácsokat 1981-ben kaptam. Megfogadtam őket. Azóta az ezek segítségével kapott ötletekből fejlesztek  írok, Néha jobban élek belőle, néha nem, de a lényeg: hogy van annyi ötletem belőle, hogy azt csinálom, amit szeretek.

jegyzet.jpgKészíts jegyzeteket! Legyen kéznél mindig a jegyzetkönyved, de még jobb, ha egységes méretű céduláid vannak, amelyekre feljegyzed ötleteidet, javaslataidat. Egyes ötletek jók lehetnek a pillanatnyi problémák megoldásához, mások a jövőben lehetnek hasznosak. Gyakran tanulmányozd át az ötletgyűjteményedet és feladataidat. Ha cédulákon, kártyákon gyűjtöd őket, tetszés szerint csoportosíthatod.

  1. Figyelj meg mindent! Fejleszd ki magadban az érdeklődést az ötletek és elgondolások iránt! Megfigyelés közben tegyél fel magadnak alkotó kérdést: milyen módon tudnám ezt még más módon felhasználni? Tarts kapcsolatot alkotóan gondolkodó emberekkel! Ha alkotó ember tart a közelben előadást menj el és hallgasd meg, s figyeld meg milyen ember, s mit tanulhatnál tőle.
  2. Tanulj meg figyelmesen hallgatni! Többet tanulsz, mintha beszélnél. Figyelj nemcsak a füleddel, a szemeddel is. Az emberek közlékenyebbek, ha figyelmesen hallgatod őket.
  3. Építs ki magadnak ötletforrásokat! Keress az ötletbankod bővítésére forrásokat folyóiratokból, barátaidtól, tapasztalataidból. Legyen szokásoddá, hogy a világra úgy is figyelsz, hogy benne mi az, ami segíthet téged (még ha nem is kerested, amit találtál.
  4. Egyszerű ötletekből építs ki nagy ötleteket! Minden ötletnek van előnye-, keresd ezt meg, még akkor is, ha az ötlet éppen nem használható.
  5. Használj alkotó kérdéseket! Kit? Mit? Mikor? Hol? Miért? Hogyan? Melyik? A leghatásosabb kérdés: Milyen módon? Hogyan tudnám...?
  6. Az idegen forrásokat is vedd figyelembe! Az idegen ötletet javítsd, fejleszd tovább! Nézd máshogyan a dolgokat, mint ahogyan azt általában szoktad.
  7. Légy konstruktívan elégedetlen!  Fejleszd ki problémaérzékenységedet. Találd meg a módját, hogy a bosszúságot, súrlódást, a mindennapi tevékenységeidből kiiktasd. Ne légy csak elégedetlen, hanem keresd a megoldásokat is a helyzet megjavítására.
  8. Lazíts és meditálj! Tanuld meg és tedd életmódod részévé a meditációt, az intuíciók használatát, elfogadását és az alkotó vizualizációt, azt hogy ellazult állapotban, képekben elképzeled a kívánt célodat.

Kapcsolódó bejegyzések

http://hetedikvilag.blog.hu/2013/04/11/alkoto_csoportmunka

http://hetedikvilag.blog.hu/2013/04/11/alkoto_csoportmunka_227

http://hetedikvilag.blog.hu/2013/04/11/alkoto_csoportmunka_529

http://hetedikvilag.blog.hu/2013/09/17/az_innovacio_alapelvei

Forrás Peter F. Drucker: Innováció és Vállalkozás az elméletben és a gyakorlatban. Park könyvkiadó Budapest, 1993.

Szólj hozzá

gondolkodás innováció fejlesztés kreativitás értelem