2014. okt 02.

Veri e a tanár úr a gyerekeket? Esetpéldák a kommunikatív racionalitásról

írta: Dr Domschitz Mátyás
Veri e a tanár úr a gyerekeket? Esetpéldák a kommunikatív racionalitásról

1. Veri e a tanár úr a gyerekeket?

A szervezeti életben fontos, hogy racionális kommunikáció segítségével oldjuk meg a problémáinkat. Ám ez nem mindig könnyű. Két esetpélda segítségével a bemutatom a kommunikatív racionalitás problematikáját. (ezek korábbi posztok csak itt összefűztem egy oktatható tematikai egységbe).

The_Wall_-_Pink_Floyd.jpg

Egy iskolai példában, ahol diákokat ver egy tanár, nézzük meg annak kommunikációs feltételeit, hogy arról beszélünk,

  • hogy vernek,
  • vagy arról, hogy ez helyes-e,
  • vagy arról, hogy fáj, ha vernek.

És persze arról is lehet beszélni, hogy szabad e erről nyilvánosan beszélni. A racionális kommunikáció eltorzulását  járjuk körül a példában. S megnézhetjük, hogy az iskola nyilvánosságában hogyan (nem) lehetett ezt megbeszélni.  Ez az első szöveg.

2. A gimi, ahol diákokat vernek

Az ideális kommunikáció hatalmi helyzetekben eltorzul, mint ahogy láttuk az előző példában. A hatalom lehet, hogy elvárja, hogy

  • mi tartsunk igaznak,
  • mit helyesnek,
  • s milyen gondolatot, érzést mondhatunk ki, s mit nem.

A szervezetekben pedig van hatalom. Van mégis megoldás. A kommunikatív racionalitás. Az esetpélda folytatása.

 

social inequality pic.jpg

3. Mese a demokráciáról

A szervezeti életben (de másutt se) nincs olyan fél, aki (egyedül, kizárólagosan) igazolni tudná erkölcsi elveit, ezért minden félnek racionális dialógusba kell bocsátkozni arról, hogy milyen elvek és etikák érvényesek mindannyiunkra nézve. Aktuális. Ismét. Vagy mindig az? Mese a demokráciáról.

4. A kommunikatív racionalitás

Az előző szövegekben bemutatott iskolai példában érezhető, hogy az iskolai kommunikáció sok aktusa nem felelt meg a racionális megbeszélésnek. Hogy jobban tudjuk elemezni a kommunikációs helyzeteket, el kell tudnunk különíteni egymástól a különféle cselekvéseket. A kommunikatív racionalitás megértéséhez a kommunikatív cselekvést el kell különíteni más cselekvésfajtáktól. Most Jürgen Habermas kommunikatív racionalitás modelljét mutatom be.

Szólj hozzá

közösség kommunikáció társadalom demokrácia megbeszélés konfliktuskezelés Habermas kommunikatív racionalitás